Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Köpa aktier billigt/kostnadsfritt

Inlägg 1 av 10

2007-06-01, kl 22:45

Mark

Mark

Inlägg: 25

Köpa aktier billigt/kostnadsfritt

Hej,
Jag ska få aktier kostnadsfritt av en förre detta arbetskamrat(en liten AB med bara tre ägare varav jag själv är en).

Måste vi två skriva ngn slags avtal och vad ska stå i den?
Måste vi båda skriva på?Ska det skickas till Bolagsverket sedan?
Finns det ngn bra källa där man hittar om sådant här?

Vore tacksam för lite hjälp

Bokföringsbyrå Mark Timbrant AB
http://www.bokforingmark.com

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2007-06-02, kl 13:56

antonio

antonio

Inlägg: 240

Du hittar säkerligen svaret i nedanstående länk:
Aktiebolagslagen
Tyvärr är det för krävande för mig att leta upp svaret där utan att fakturera dig ^^ så jag lämnar det till dig eller någon annan.

Lycka till.Förresten om du inte betalar för dessa aktier är det möjligt att lagen om gåva även blir tillämplig. Det kan vara jobbigt eftersom jag har ett minne att gåvor nästan hursomhelst kan återkallas. Även det något du får skumma igenom snabbt.
Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2007-06-02, kl 19:20

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Aktiebolagslagen berör bolaget och säger inget om de avtal mm som ägarna skriver med varandra. På samma vis så har bolagsverket bara att göra med ändringar i bolaget, vem ägarna är spelar ingen roll för dem.
Att tänka på är varför du får gåvan. Har du arbetat i bolaget eller åt bolaget kan överlåtelsen ses som en ersättning för arbete (lön) och inte en kravlös gåva. Vad gäller återvinning så finns inga särregler för gåva iförhållande till försäljning har någon gjort sig av med något till underpris för att minska sina egna tillgångar finns alltid möjlighet att kräva återvinning.
Frågan om avtalet utformning är enkel. Som redovisningskonsult borde du väl ha kunskaper om hur man utformat köpeavtal för dina klienter. Avtalet mellan er är ett likadant bara det att köpeskillingen är 0 kronor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2007-06-02, kl 19:43

antonio

antonio

Inlägg: 240

4, 5 och 6 kap i aktiebolagslagen berör aktier.
Bolagsordningen kan enligt lag innefatta regler om dess överlåtenhet så man bör se på vad denna bolagsordning säger för att vara säker på att överlåtelse är ok (4 kap 7§).

Bolagsordning kan innehålla förköpsförbehåll (4 kap 18§) som är intressant om aktier ska överlåtas.

Företaget ska föra aktiebok om vilka som är ägare m.m. 5 kap.
Så det räcker kanske inte med att Timbrant skriver på ett avtal om att han fått X aktier och detta inte registrerats i aktieboken.
"ge bolaget, aktieägare och andra underlag för att bedöma
ägarförhållandena i bolaget."

Måste dessa innehav sen registreras hos PVC?

Överlåtningen som sådan räcker det med att ni skriver på ett avtal om det. Men som avtalslagen fungerar har en affärs inte ägt rum förrän tradition har skett (avlämnande av vara). Och i detta fall kommer du att få ett antal papper som det står "aktier" på?

Mer läxa än så tänker jag inte göra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2007-06-02, kl 23:48

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Eftersom det i detta fall som frågan gäller rör en intern överlåtelse från en aktieägare till en annan får man väl utgå från att
1 Båda ägarna vet om man har skrivit någon typ av hembud i bolagsordningen. Ingen annan än bolaget (dvs styrelsen eller  ägare) kan förhindra en överlåtelse genom hänvisning till någon av dessa förbehåll i bolagsordningen och man genonför väl knappast en överlåtelse som man själv sedan kommer att stoppa.
2 Att aktiebokem redan finns och hittills uppdaterats varför just den detaljen bör vara bekant för frågeställaren
3 Att frågeställaren som redan äger aktier i bolaget vet huruvida man har aktiebrev eller ej.   

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2007-06-03, kl 09:14

antonio

antonio

Inlägg: 240

Vid antagandet att frågeställaren redan vet svaret finns väl egentligen ingen fråga.

Vad gäller rena avtalsfrågor så finns lagen om avtal...
Köplagen
Det är väl inte någon annan lag som gäller vid köp och försäljning av aktier? Har lagen om skuldebrev något med saken att göra?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2007-06-03, kl 13:27

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Tänk om man kunde göra livet lite enklare, så mycket lagar för folk i allmänhet och företagare i synnerhet.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2007-06-03, kl 15:28

antonio

antonio

Inlägg: 240

Så hemskt det vore mot jurister och andra som har stenkoll på byråkratin och regler om det blev enklare :)

Finns det ens någon enskild plats (eller webbsida) där all nödvändig information som en enskild näringsidkare behöver ha är samlat? Borde skapas någon slags encyklopedi med fokus på företagare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2007-06-03, kl 16:09

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Var grad att det inte något samlat, för då skulle ingen starta företag, nästan.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2007-06-03, kl 16:14

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

PS  jag stavar som en kråka eller tänker snabbare än jag skriver så var glad.
Ekonomistyrningsbitarna finns det iallafall inget samlat. Jag tror inte något datorprogram med vettig ekonomi skulle skapas till rimlig kostnad.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat