Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Lämna startup... vad är mina aktier värda?

Inlägg 1 av 1

2018-09-15, kl 16:57

PeterBjorn

PeterBjorn

Inlägg: 1

Lämna startup... vad är mina aktier värda?

Hej. Jag är delägare tillsammans med några till i en startup inom IT. Jag har bestämt mig för att lämna bolaget och säga upp mitt anställningsavtal, men kommer behålla hälften av mina aktier (ca 8% av bolaget)

Bolaget har idag en skuld på 3.3 miljoner, i form av lån från banker och konvertibler till investerare, vi har 12 kunder totalt som betalar, med en årlig intäkt på ca 180,000 kr. Kundantalet ökar då sälj har kommit igång en del. Vi har just nu inga pengar i kassan och det blir konkurs om bolaget inte lyckas ta in ett konvertibelt lån på 1 miljon. Det är fyra andra personer (grundare) i bolaget med lön, samt ett utvecklingsbolag utomlands som kostar ca 100,000 kr i månaden, lokalhyra, avbetalningar på lån etc.

För de aktier jag vill avyttra, 124 500 st dvs hälften av mitt innehav, har jag fått ett erbjudande på 40 öre per aktie. 50,000 kr, av de andra grundarna. Investerarna vill inte köpa, då de hävdar att mina aktier är "gamla aktier", dvs ett köp gagnar inte bolaget.

Jag har ingen aning om detta är ett korrekt eller ens rimlig värdering eller pris. Väldigt tacksam om nån med koll på sånt här skulle kunna rekommendera vad jag skall göra. Kan jag be om ett högre pris?

Svara Svara med citat