Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Mindre Hyreshus

Inlägg 1 av 10

2005-03-23, kl 16:44

username

Susanne
Cederholm

Inlägg: 62

Mindre Hyreshus

Vad ska man tänka på om man vill ha ett mindre hus med säj 3-5 lägenheter? Var kan man få tag på information om hyreslagar o.dyl.? Jag vill driva det som AB.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2005-03-23, kl 17:05

username

Johan

Inlägg: 121

Intressant fråga.
finns det någon hemsida om det?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2005-03-26, kl 20:49

username

Susanne
Cederholm

Inlägg: 62

Nu har jag hittat i alla fall en sida som kan vara en bra början:
http://www.fastighetsagarna.se/
Fler förslag mottages tacksamt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2005-04-02, kl 00:45

username

Even
Martinson

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av:

Nu har jag hittat i alla fall en sida som kan vara en bra början:
http://www.fastighetsagarna.se/
Fler förslag mottages tacksamt.



Jag är precis i samma situation. Om du hittar mer info är det fint om du skriver det här eller skickar mig på email (evenATdemartinson.com).

http://www.bostaddirekt.com/ är jo bra för att hyra ut, men man måste först hitta ett hus.

Tack så mycket

Med vänlig hälsning,
Even G Martinson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2005-06-09, kl 18:21

username

Jag
Jagsson

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av:

Vad ska man tänka på om man vill ha ett mindre hus med säj 3-5 lägenheter? Var kan man få tag på information om hyreslagar o.dyl.? Jag vill driva det som AB.



Se denna: http://www.fastighetsagarna.se/ . Du bör tänka på att förtjänsten på ett privatägt hyreshus inte är stor. Framför allt inte om du tar ett lån för att köpa det. Man kan göra förtjänst på det om man redan har en massa pengar att sätta. Förutom bankräntan på en ca5%, om du lånar 1.5 miljoner till en fastighet så blir räntan 75 000 att betala det närmaste året. Av vinsten så ska en tredjedel av hyresintäkterna gå i inkomstskatt och ytterligare en tredjedel av förtjänsten gå i fastighetsskatt. Det som är kvar ska täcka underhåll av huset, försäkringar, det som hyresgästerna har sönder, sophämtningsavgift. Sådant jag glömt här kan väl någon annan gärna fylla på...

Det är bra om man är lite händig själv, kan måla och tappetsera annars skulle kostnaderna lätt kunna springa iväg. En genomsnittlig privat fastighetsägare äger i snitt ca 7-8 lägenheter. Av de som startar ett privat fastighetsbolag (köpa hus och hyra ut lägenheterna alltså) så går en massa i konkurs inom två år. Kan inte %-talet men en stor andel är det. Orsaken är i första han den höga beskattningen, sverige ligger nästan i topp på dessa skatter. Tidigare fanns det statligt/komunalt(?) arrangerade kurser i att starta fastighetsbolag men för några år sedan så drogs dessa utbildningar in, för att lönsamheten inom branchen är så liten och att många går i konkurs, men jag vet inte närmare om just det.

Om man köper ett normaltstort hyreshus så kanske vinsten på det är 5-15000 ett år och minus året därpå. Jag menar närmare att en del som äger ett privat hyreshus mer ser det som en hobby.

Vad jag hört om de som driver privata bostadsbolag så brukar de säga att alltid är det något som går sönder och behöver repareras....

Ok ska inte måla upp en för negativ bild jag är med intresserad av detta men försöker finna mer info.

Hoppas bilden klarnade lite.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2005-06-13, kl 12:53

username

Jimmy
Kärnerup

Inlägg: 3

Jag köpte min hyresfastighet för 2 år sen ( 7 lägenheter o 1 lager/verkstad) och skulle vilja påstå att det är den bästa investering jag gjort... och någon kan göra, dvs om man hittar rätt fastighet. Den negativa bild som beskrevs i tidigare inlägg stämmer inte in på min uppfattning och erfarenhet som fastighetsägare och hyresvärd. Men... det gäller ju att fastigheten, köpet, köparen och även hyresgästerna faktiskt, uppfyller vissa kriterier för att det ska bli en god investering. Jag kan berätta vidare om ni är intresserade, om mina kalkyl beräkningar, fastighetsvärderingar, tankar och funderingar om vad som jag tycker är viktigt vid en sådan här "stor" investering. Kan ju berätta min situation... 33 år gammal, 3 barn, varav jag är skyldig till två :-) gift och bor ihop med mamman till barnen sen 12 år tillbaka. Jobbar 3 skift på en pelletsfabrik. Startade AB bolaget -03 och har lånat 100% av köpeskillingen på fastigheten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2005-06-21, kl 19:47

username

Mikael
Hörnqvist

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag kan berätta vidare om ni är intresserade, om mina kalkyl beräkningar, fastighetsvärderingar, tankar och funderingar om vad som jag tycker är viktigt vid en sådan här "stor" investering. Kan ju berätta min situation...



Skulle vara mycket tacksam om du kunde utveckla dina erfarenheter och tankar kring förvärv och förvaltning av hyresfastighet. Står själv i begrepp att ev starta ett AB för att investera i en mindre hyresfastighetfastighet. Andras erfarenheter och tankar kring detta är värdefulla...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2005-07-01, kl 13:52

username

Andreas
Schöldström

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag kan berätta vidare om ni är intresserade, om mina kalkyl beräkningar, fastighetsvärderingar, tankar och funderingar om vad som jag tycker är viktigt vid en sådan här "stor" investering. Kan ju berätta min situation... 33 år gammal, 3 barn, varav jag är skyldig till två :-) gift och bor ihop med mamman till barnen sen 12 år tillbaka. Jobbar 3 skift på en pelletsfabrik. Startade AB bolaget -03 och har lånat 100% av köpeskillingen på fastigheten.



Precis som mhtmht skrivit ovan i tråden skulle det vara mycket intressant att få ta del av dina erfarenheter gällande kalkyler, beräkningar, mm. Om du, eller annan som har liknande erfarenheter, vill dela med sig avtips och lärdomar tas dessa tacksamt emot.

Jag nås på mejl på [email protected]

MVH, Andreas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2005-07-26, kl 00:28

username

Bobby
Markovski

Inlägg: 4

Intressant då jag själv är nästan i samma situation som dig dock saknar jag fastigheten som jag ännu inte förvärvat.
Hur fick du nys om den?
Kontakta mig gärna på [email protected]

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag köpte min hyresfastighet för 2 år sen ( 7 lägenheter o 1 lager/verkstad) och skulle vilja påstå att det är den bästa investering jag gjort... och någon kan göra, dvs om man hittar rätt fastighet. Den negativa bild som beskrevs i tidigare inlägg stämmer inte in på min uppfattning och erfarenhet som fastighetsägare och hyresvärd. Men... det gäller ju att fastigheten, köpet, köparen och även hyresgästerna faktiskt, uppfyller vissa kriterier för att det ska bli en god investering. Jag kan berätta vidare om ni är intresserade, om mina kalkyl beräkningar, fastighetsvärderingar, tankar och funderingar om vad som jag tycker är viktigt vid en sådan här "stor" investering. Kan ju berätta min situation... 33 år gammal, 3 barn, varav jag är skyldig till två :-) gift och bor ihop med mamman till barnen sen 12 år tillbaka. Jobbar 3 skift på en pelletsfabrik. Startade AB bolaget -03 och har lånat 100% av köpeskillingen på fastigheten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2005-07-27, kl 00:11

username

Jimmy
Kärnerup

Inlägg: 3


Skulle vara mycket tacksam om du kunde utveckla dina erfarenheter och tankar kring förvärv och förvaltning av hyresfastighet. Står själv i begrepp att ev starta ett AB för att investera i en mindre hyresfastighetfastighet. Andras erfarenheter och tankar kring detta är värdefulla...[/CITAT]

Tjena, nu är jag tillbaka, efter semestern :-)
och visst... kan dra dom viktigaste delarna som jag tittar på. Om vi hoppar över ev företagsform tills vidare och går direkt på själva fastigheten så kan man först göra en "grov" generell kalkyl i huvet för att se om den kan vara intressant för fortsatt kalkylering. I grova drag så kan man säga att en hyresfastighets värdering är ca 6-10 ggr brutto intäkterna. Får man en fastighet för 6 ggr bruttot så är det oftast en mycket bra affär. Denna värdering är ju mycket osäker då eftersom det spelar in många faktorer innan man kommit fram till en säker värdering=bra affär. En annan lite säkrare värdering då är att räkna via aktuellt driftnetto. Ex. pris på fastigheten = 3 000 000
Drift + underhåll+ ränta på lån+ fastighets skatt+försäkring, dvs alla utgifter/år = 250 000:-/år
Intäkter = 500 000:-/år
Här blir det ett rent driftnetto på 250 000:-/år. Blir denna summa under 10% av köpeskillingen så är jag personligen inte intresserad direkt, såvida inte fastigheten är i mycket bra skick eller ligger i ett mycket attraktivt område. (Detta betyder inte att det inte är en bra affär ändå. Många banker går med på att låna 100%till köp där det bara är 7% driftnetto av köpeskillingen, detta beroende var i landet fastigheten ligger, typ Stholm-Malmö-Göteborg) Min tanke med hyresfastigheter är att driva detta vid sidan om det jobb jag har idag, dvs inte leva på det (än). När jag fyller 50, om 16 år, så förtidspensionerar jag och min fru oss. Då ska jag ha 5 st hyresfastigheter här i Sverige och ett i Grekland eller något annat soligt land där nere. Bor där på vintrarna och här på sommrarna. Så ska man leva :-) Ska man leva på hyresfastigheter idag krävs det nog att man har, uppskattningsvis ca 20 -30 lägenheter i bra skick. För att hitta dessa fastigheter så gå in på http://www.kommersiella.se/ eller
http://www.objektvision.se/ Här finns många fynd beroende på var man befinner sej i landet. En sak till som är mycket viktig...Pruta, oftast så säljs fastigheterna av ekonomisk, ålderdomlig eller sjuklig anledning och det finns faktiskt inte så många köpare där ute som vill göra dessa "lite större" investeringar och heller inte så många banker som lånar ut till vem som helst. Om hur man får bankerna att hosta upp pengar till köpet tar jag en annan gång. Hoppas att detta var till någon hjälp i fastighets djungeln. Om ni vill ha ett av mina kalkylberäknings uppställningar för banken etc så släng iväg ett mail till [email protected] så skickar jag över ett. Ha de!!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat