Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms logi

Inlägg 1 av 1

2017-09-20, kl 08:47

Malindgren

Malindgren

Inlägg: 1

Moms logi

Jag driver ett litet ”hotellföretag” som hyr ut logi åt gäster från hela världen.

Expedia (Hotels), Booking.com och Airbnb är mina största säljkanaler.

Jag skall ta betalt av slutkunden (turisten) med 12% moms på hela logibeloppet.


Hotels och Booking skickar en faktura till mig på deras förmedlingsprovision om 15% av logipriset.
Airbnb gör en utbetalning till mig exkl. deras provision.

Nu vill jag säkerställa att jag gör rätt med momsen på denna provision.

Booking.com är ett företag inom EU och Moms (VAT) följer regleringen för motsatt debitering

? Är det momskod ITEU (21) Inköp av tjänst från annat EG land?

Så här säger skatteverket:
Det är riktigt att du ska redovisa enligt reglerna om omvänd skattskyldighet för den förmedlingstjänst som avser säljaren inom EU. Du ska redovisa detta i ruta 21 samt 30 på momsdeklarationen. har du avdragsrätt så ska det även tas upp i ruta 48.

? Först redovisar jag 25% utgående moms (ruta 30) jag är alltså skyldig att betala momsen även om jag köper in… enligt regleringen för motsatt debitering).

Men, sedan får jag även ta upp momsen som Ingående moms (ruta 48) Det blir alltså ett nollsummespel med momsen?

Hur Bokför jag det - ex. faktura 10 000 kr – det balanserar inte..

1930 / Bank/ 10000 kr (kredit)
4535 / INKÖP AV TJÄNSTER FRÅN ANNAT EU-LAND, 25 % Debet 800 kr
2614 / Utgående moms omvänd skatteskyldighet, 25% Debet 2000 kr
2640 Debiterad ingående moms debet 2000 ??


Expedia

När det gäller Expedia är företagets huvudkontor är i USA men på fakturan står det en Schweiziskt konto. Båda länder utanför EU.

På deras faktura står: Observera att mottagaren kan krävas på betalning i mottagarlandet för de tjänster som tillhandahålls. Swiss VAT exempt as per article 8 para 1 VATL .

Så här säger skatteverket:
För den faktura som kommer från säljaren med sitt säte i USA så ska du redovisa moms på det inköpet också, i ruta 22, 30 och om du har avdragsrätt i ruta 48.

Hur Bokför jag det - ex. faktura 10 000 kr – det balanserar inte..

1930 Bank // 10 000kr
4531 INKÖP AV TJÄNSTER FRÅN LAND UTANFÖR EU 25% // 8000 kr
2614 Utgående moms omvänd skatteskyldighet, 25% // 2000 kr

2640 Debiterad ingående moms 2000 kr ??

AirBnb - drar ju av sin avgift innan utbetalning till mig. Hur skall jag hantera den provisionen som de redan dragit av?
Skall jag betala moms på hela beloppet som kunden har betalat för login eller bara för det beloppet som jag får?

Svara Svara med citat