Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Nästa steg ? Kommit på en bra produkt.

Inlägg 1 av 7

2013-03-08, kl 11:16

n1x0n

n1x0n

Inlägg: 3

Nästa steg ? Kommit på en bra produkt.

Hejsan,

De sista dagarna har jag efter mycket fram och tillbaka börjat skissa på en produkt som jag länge känt saknas i butiker.

Jag har gjort en del undersökningar och sökningar på nätet och kan se att det finns liknande produkter/produkterna men kan inte se exakt det jag tänkt på eller är ute efter.

Jag har gjort 3 sidor med skisser och på produkterna och jag har även börjat tänka på potentiell marknad. Slutanvändare är konsumenter.

Så tanken är sälja till återförsäljare men oxå ev sammarbete med eventuellt andra leverantörer som har samma målgrupp.

Jag har extremt lite erfarenhet av denna business men är snabblärd och har plockat upp en del de sista dagarna.

Det jag vill utesluta är att jag visar upp min produkt för "x" person och att denna på något sätt hamnar i fel händer, dvs att någon spinnar vidare på min ide.

Just nu är jag ganska engagerad i detta, så möjligen jag behöver få fötterna ner på jorden. Kanske är det så att denna produkt har funnits/finns eller att det inte finns marknad för det.

Jag vill oxå veta vad som är att rekommendera.

Skall man först gå via t.ex Almi för att konsultation och hjälp eller ska man först agera på egen hand ? Skaffa fram en protoyp för att sedan presentera för några återförsäljare. Se hur responsen är och sen kalkylera efter detta.

Iom att jag inte har någon direkt erfarenhet av branchen generellt sett så har jag inte heller full överblick på dels termer och sen är jag dåligt insatt i hur processen ser bakom. Från ide till produktion och vilka steg man ska gå. Utgår ifrån att det inte finns en mall och detta är förstås individuellt.

Sedan så undrar jag när man ska försöka patentera en produkt i processen.

Får jag fram en protoyp i Kina t.ex så vill denna fort bli kopierad kan jag tro ?

Mycket funderingar här.

Tack på förhand :)

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2013-04-05, kl 11:29

limetree

limetree

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av: n1x0n

Hejsan,

De sista dagarna har jag efter mycket fram och tillbaka börjat skissa på en produkt som jag länge känt saknas i butiker.

Jag har gjort en del undersökningar och sökningar på nätet och kan se att det finns liknande produkter/produkterna men kan inte se exakt det jag tänkt på eller är ute efter.

Jag har gjort 3 sidor med skisser och på produkterna och jag har även börjat tänka på potentiell marknad. Slutanvändare är konsumenter.

Så tanken är sälja till återförsäljare men oxå ev sammarbete med eventuellt andra leverantörer som har samma målgrupp.

Jag har extremt lite erfarenhet av denna business men är snabblärd och har plockat upp en del de sista dagarna.

Det jag vill utesluta är att jag visar upp min produkt för "x" person och att denna på något sätt hamnar i fel händer, dvs att någon spinnar vidare på min ide.

Just nu är jag ganska engagerad i detta, så möjligen jag behöver få fötterna ner på jorden. Kanske är det så att denna produkt har funnits/finns eller att det inte finns marknad för det.

Jag vill oxå veta vad som är att rekommendera.

Skall man först gå via t.ex Almi för att konsultation och hjälp eller ska man först agera på egen hand ? Skaffa fram en protoyp för att sedan presentera för några återförsäljare. Se hur responsen är och sen kalkylera efter detta.

Iom att jag inte har någon direkt erfarenhet av branchen generellt sett så har jag inte heller full överblick på dels termer och sen är jag dåligt insatt i hur processen ser bakom. Från ide till produktion och vilka steg man ska gå. Utgår ifrån att det inte finns en mall och detta är förstås individuellt.

Sedan så undrar jag när man ska försöka patentera en produkt i processen.

Får jag fram en protoyp i Kina t.ex så vill denna fort bli kopierad kan jag tro ?

Mycket funderingar här.

Tack på förhand :)

Mvh



Hej,
det här är ingen enkel sak att svara på men:
En hel del beror på vilken budget du har. Oavsett så måste du göra en riktig affärsplan inklusive marknadsföringsplan med marknadsanalys, konkurrentanalys, marknadsundersökningar, marknadsföringskostnader etc. Detta måste du ha färdigt innan du vänder dig till någon annan. Det är förstås även bra om ritningar och allra helst en prototyp är fixat.

Både Almi och PRV kan hjälpa dig på en gång. Det är otroligt mycket att tänka på så jag rekommenderar verkligen inte att köra helt själv första gången.

Söka patent på en produkt är dyrt så jag utgår från att du behöver ta lån på några hundratusen, och då måste du ha affärplanen för ev. investerare, banklån, Almi eller PRV.

Det kostar även olika beroende på om det är Sverigepatent, Världspatent, EU--patent etc. Sedan ska även varumärket och designen skyddas.

Ang. prototyp i Kina så måste du skriva ett avtal med fabriken, agenten eller ingenjören som ska tillverka prototypen. Oftast bryr sig inte fabriker eller agenter om att tillverka någon enstaka utan det är oftast containrar med produkter som gäller. Jag skulle först tillverka prototypen i Sverige till att börja med. Det kostar förstås det med.

Man räkna ihop kostnaderna för protypframtagning, marknadsunderökningar och PRV redan från start.

Tja, detta är väl vad jag kommer på nu iaf.

Lycka till!

Andreas H. Lind
***************************
LimeTree Production
Makes You Visible with Style
------- since 1998 --------
****************************
www.limetree.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2013-04-05, kl 11:37

n1x0n

n1x0n

Inlägg: 3

@limetree

Stort tack för ett utförligt svar på min fråga, detta hjälper mig verkligen på vägen.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2013-04-05, kl 12:41

limetree

limetree

Inlägg: 12

Roligt att kunna hjälpa till.

Det är bara att du hör av dig om du vill ha mer hjälp.

Andreas H. Lind
***************************
LimeTree Production
Makes You Visible with Style
------- since 1998 --------
****************************
www.limetree.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2013-04-05, kl 12:49

n1x0n

n1x0n

Inlägg: 3

@limetree

Det ska jag göra, är översvämmad med arbete om dagen med mitt vanliga jobb så har lagt detta lite på is tills vidare.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2013-10-22, kl 09:54

ross1zac

ross1zac

Inlägg: 1

Hej, Behöver du hjälp med att tar fram en prototyp? Kontakta mig gärna på [email protected] så kan vi diskutera hur vi gå vidare.

Zachary Ross

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2013-11-24, kl 21:07

Duhini

Duhini

Inlägg: 7

Ritningar och prototyp kan eventuellt fixas i Finland också:)
[email protected]

www.eBikeWheel.com
www.Ecoride.fi
www.Duhini.fi

Inläggets betyg
Svara Svara med citat