Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ränta i Enskild firma

Inlägg 1 av 5

2009-10-30, kl 15:21

username

Lena
Sjöholm

Inlägg: 2

Ränta i Enskild firma

Jag har tagit ett lån för firmans räkning, satt in pengarna på firmans konto och använt i rörelsen. Ränta och amortering har dragits från firmakontot, hur gör jag när jag bokför detta?
Ett belopp dras från firmakontot, ränta + amortering, om jag bokför detta så kommer väl räntan inte rätt - eftersom jag tagit lånet som privatperson så kommer räntan automatiskt upp på min deklaration under ränteutgifter, och om jag bokför detta så kommer det ju även upp i bokslutet för företaget. Vad ska räntan bokföras som för att det inte ska bli dubbelt???
Jag använder Vimsa Ensild firma som bokföringsprogram.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2009-11-03, kl 21:33

ason

ason

Inlägg: 2

Hej Lena.
Du skall bokföra lånet (både räntan+ amorteringen) i rörelsen.När du sedan gör din vanliga deklaration måste du ta bort den räntan du bokfört i rörelsen från det förtrycka beloppet för ränteutgifter på din deklarationsblankett

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2010-02-07, kl 11:45

username

Bart
Kila

Inlägg: 5

En fråga till Lenas...
Får man dra av hela räntabeloppet i en enskild firma som kostnader som man får göra i ett AB?

Tack på förhand!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2010-02-07, kl 12:11

username

Lena
Sjöholm

Inlägg: 2

Du får dra av hela räntebeloppet som kostnad i enskild firma.

Tänk bara på att (som det står här ovan) dra bort det räntebeloppet i din privata deklaration under dom förtryckta ränteutgifterna så det inte blir dubbelt avdraget. Annars kan du få "böter" om det granskas av Skatteverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2010-02-07, kl 13:20

username

Bart
Kila

Inlägg: 5

Tack för snabbt svar Lena!

Så om jag förstår rätt går det lika bra att köpa en fastighet i en enskild firma och betala 1,5% lagfart och arrenderar ut den till ett AB som att köpa en fastighet i ett AB som arrenderar ut den till ett annan AB.

Tack för era synpunkter!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat