Bli medlem
Glömt lösenordet?

E-mail:

Lösenord:

Antal medlemmar:

80746 st

Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avskrivning för inventarier

Inlägg 1 av 4

2010-08-31, kl 16:37

eliasn

eliasn

Avskrivning för inventarier

När man köper in inventarier till företaget, alltså något som ska användas i mer än ett år måste en avskrivningsplan göras.(Om jag förstått allt rätt)

Men vem är det som gör denna avskrivningsplan? Vårt företag använder sig av en redovisningskonsult, men att göra en avskrivningsplan görs ändå av styrelsen kan jag tänka mig?
Om så är fallet, finns någon mall/lathund för detta? (Linjär avskrivning)

Med vänliga hälsningar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2010-08-31, kl 18:21

mikaelgreen

mikaelgreen

Om den kostar mindre än 0,5 prisbasbelopp (drygt 20 000 kr) eller har en livslängd på mindre än tre (obs) år, kan du ta kostnaden direkt. Annars blir det avskrivning, som du säger.

Fast en avskrivningsplan behöver inte alls vara komplicerad. Jag skriver alltid av saker linjärt över fem år, dvs 20% om året, utom ev i väldigt speciella fall. Jag gör aldrig nån speciell plan, utan visar bara i anläggningsregistret (listan över inventarier) hur jag räknat ut avskrivningen. Skulle gissa att er redovisningskonsult skriver av allt på fem år på samma sätt, såvida ni inte ger andra instruktioner.

Sen kan man göra lite högre avskrivningar i deklarationen de första åren, om man vill, men det fixar nog er byrå också. Lite överkurs, f ö.

/MIcke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2010-09-01, kl 22:09

eliasn

eliasn

Hejsan Mikael, tack för ditt svar.

Okej vi köpte bara en skrivare på runt tusenlappen. Då behöver inte den skrivas av?

Men om man hade köpt något för låt säga 30 000 kr och då hade varit tvungen att skriva en avskrivningsplan. Är detta då styrelsens uppgift att göra detta? Alltså måste man skriva nåt dokument, (.. styrelsen har bestämt att skriva av denna inventarie på fem år..) eller kan man bara säga detta till red.konsulten, alt. sköter han det per automatik.

Med vänliga hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2010-09-03, kl 17:13

mikaelgreen

mikaelgreen

Nu ska jag inte svära på vad som står skrivet om en avskrivningsplan, men för helt vanliga inventarier har jag aldrig sett något speciellt dokument för avskrivningarna. Så jag skulle säga att ni låter er konsult skriva av dem på fem år och nöjer er med det. Speciellt alltså om ni kör standard, linjär över fem år. Och som sagt, förmodligen kommer konsulten inte ens att fråga er utan göra så ändå.

Detalj: i årsredovisningen (för AB) ska man ange avskrivningsprinciperna, så där blir det ju lite dokumentation.

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat