Bli medlem
Glömt lösenordet?

E-mail:

Lösenord:

Antal medlemmar:

80746 st

Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Samarbete, 2x enskild firma

Inlägg 1 av 6

2010-02-22, kl 21:26

username

Christian
Lindberg

Samarbete, 2x enskild firma

Någon som har erfarenhet av att som enskild företagare ta sig an projekt tillsammans med en annan enskild firma inom samma kompetensområde? Finns det någon möjlighet att den som fakturerar tar in den andre som konsult i projektet och den i sin tur fakturerar honom när projektet är klart? Eller finns det kanske rent av ngt smartare sätt? Om man dessutom vill visa båda enskilda firmor under ett gemensamt namn borde man väl kunna göra det bara man någonstans konstaterar att det är två enskilda företag?

För att förklara situationen lite så är jag och en till sugna på att ev. starta upp någonting tillsammans, men känner båda att det kunde vara skönt med någon sådan här lösning under en 'prövotid' innan vi drar igång fullt ut och startar HB eller AB.
Tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2010-02-23, kl 10:03

Illvillja

Illvillja

Jag ser inga problem med att ha två enskilda firmor på samma projekt, där det enda då anlitar det andra som konsult. Det är viktigt dock att ni skriver avtal om hur fördelningar osv ska se ut. Jag tror dock utan att vara expert att det kan vara svårt att gå under ett gemensamt namn med två olika företag.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2010-02-24, kl 13:22

username

Christian
Lindberg

Tack för svaret Per! Jag var nog lite otydlig ang. det här med namnet. Vi har inga planer på att försöka 'registrera' företagen under gemensamt namn. Mer att på webben använda ett gemensamt namn men ändå någonstans nämna att 'X' är ett samarbete mellan företag A och B. Så fakturering m.m. sker ju utifrån våra redan registrerade företagsnamn. Tänker alltså mer ur en marknadsföringssynpunkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2010-02-24, kl 13:36

Illvillja

Illvillja

Det bör inte vara några som helst problem. Många av de sidorna jag bygger upp gör jag i samarbete med andra personer. "namnet" i detta fall är ju ofta hemsideadressen. Att skriva typ "Mastercardonline.se är ett samarbete mellan de två företagen xx och XX och recenserar objektivt alla svenska Mastercard Kreditkort" fungerar alldeles utmärkt. Sen får man vara medveten om att arbetsnamnet på samma sätt inte är skyddat som ett registrerat företagsnamn, men jag har hittills inte stött på några problem med det.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2010-02-24, kl 13:45

username

Christian
Lindberg

Precis vad jag var ute efter! Tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2010-03-10, kl 13:33

username

Patrik
Andersson

Det finns en form som heter enkelt bolag där två eller fler samarbetar.
http://www.skatteverket.se/skatter/ovrigt/enklabolag.4.6d02084411db6e252fe8000928.html

Det är viktigt att ha avtal om vem som står för vad och hur intäkter fördelas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat