Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Sälja ett fåtal varor utan kvitto

Inlägg 1 av 6

2017-10-24, kl 13:10

Arne111

Arne111

Inlägg: 4

Sälja ett fåtal varor utan kvitto

På skatteverkets hemsida står följande

"Om du säljer varor eller tjänster kontant för mindre än fyra prisbasbelopp (fyra prisbasbelopp är 179 200 kronor för 2017) inklusive moms under ett räkenskapsår på tolv månader behöver du inte ha ett tillverkardeklarerat kassaregister. Då anses den kontanta försäljningen vara av obetydlig omfattning."

Så om jag på min enskilda firma säljer varor för tex 160k under året behöver jag då inte ge nått kvitto/bokföra enskilda försäljningar?

Bokförs detta då som en klumpsumma efter räkenskapsårets slut?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2017-10-31, kl 20:09

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Du måste ha kvitto på ALLT

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2017-11-01, kl 07:48

Arne111

Arne111

Inlägg: 4

Ok så skatteverkets påstående som jag klippte ut och klistra in är fel?


Men om ja väljer att använda mig av kontantfaktura på alla köp, vilket innebär att ja måste ha namn och adress på alla som köper av mig så kommer det ju inte gå.

Vad ska ja göra om någon som köper av mig inte vill uppge denna info ? Ska ja neka köp då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2017-11-01, kl 09:03

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Skatteverket talar om KASSAREGISTER dvs en apparat man slår in summorna i och som sparar det som sker, dom pratar INTE om att inte ha kvitton och inte om att det inte skall bokföras!!! Ser du skillnaden!?!?
Jag kan inte ge dig exakt besked om hur du skall hantera det, får du fråga Skatteverket (gör det skriftligt så du har skriftligt svar för annars kan de påstå att de inte sagt si eller så till dig senare). Men det är inte köparens namn de är ute efter, namn syns inte heller på kassakvitton, utan det Skatteverket är ute efter är att din försäljning bokförs på rätt sätt.

Var länge sedan jag var inblandad i sådan försäljning, men då hade vi en större anteckningsbok där vi skrev in dagens datum och sedan alla försäljningar - en per rad, respektive även när vi gjorde återköp. Sedan summerade vi dagen och den summan fördes in i bokföringen en gång per dag och anteckningsboken var beviset. Om detta är OK idag kan jag inte lova men du kan fråga Skatteverket. OBS att du inte får glömma bort att ha med momsen när den är aktuell - antingen på varje rad eller uträknad på slutet om alla poster innehåller exakt samma momssats.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2017-11-01, kl 09:10

Arne111

Arne111

Inlägg: 4

Tackar för svaret! Jag ska jaga skatteverket i frågan men om jag förstår dig rätt så borde det alltså vara ok att

1. Fråga om kunden vill ha kvitto, om så är fallet skrivs det på ett korrekt sätt, inga konstigheter

2. vill kunden inte ha nått kvitto så skriver jag ett ändå för mig själv utan kundens namn?
3. Bokför dagens försäljningar med de skrivna kvittona som verifikationer

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2017-11-01, kl 11:52

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Så var det förut. Osäker om nya lagar ändrat på det.
Peter

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat