Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 4

1 2 3 4
Forum Affärsidéer

Starta eget - 16 år?

Inlägg 1 av 35

2011-09-28, kl 17:06

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Starta eget - 16 år?

Hej alla!

Ursäkta om detta inte rätt forum.
Det är så att jag över en tid har blivit rätt intresserad av att starta eget, i detta fall en butik som säljer diverse kosttillskott, träningstillbehör och dylikt då jag själv anser att det saknas en sådan i området, och att behovet finns enligt några små analyser som jag försökt föra. Nu finns det dock ett problem, och det är att jag är 16 år - har ingen tidigare erfarenhet av företagande, men jag har dock något års erfarenhet inom arbetslivet där jag jobbat på helger och på sommar.

Nu är jag medveten om att det finns en Ung Företagsamhet som kan ge mig möjligheten att driva ett företag helt själv under ett antal månader för att sedan avvecklas - utan att det försätter mig någon större fara även om det går dåligt. Det är inte möjligt för mig att gå kursen förens om något år då jag måste välja det som tillval av mina redan existerande kurser på grund av att jag går samhälls, och inte något program inriktat på handel.

Har ni några andra tips på hur jag tar den här idén från skrivbordet ut i verkligheten? Jag vet att jag har möjlighet att skapa en enskild firma som 16-åring om det står på min målsman, men jag oroar mig även över ekonomin kommer att vara. Hur mycket startkapital behöver jag egentligen för en butik? Behöver väl köpa in lager, maskiner etc. Sedan har vi rörelsekapitalet där jag behöver betala hyra för lokal och dylikt.
Är det kanske bättre att börja med en e-butik?

Tack!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 35

2011-09-28, kl 18:45

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Citat:

Ursprungligen postat av: Kromgol

Hej alla!

Ursäkta om detta inte rätt forum.
Det är så att jag över en tid har blivit rätt intresserad av att starta eget, i detta fall en butik som säljer diverse kosttillskott, träningstillbehör och dylikt då jag själv anser att det saknas en sådan i området, och att behovet finns enligt några små analyser som jag försökt föra. Nu finns det dock ett problem, och det är att jag är 16 år - har ingen tidigare erfarenhet av företagande, men jag har dock något års erfarenhet inom arbetslivet där jag jobbat på helger och på sommar.

Nu är jag medveten om att det finns en Ung Företagsamhet som kan ge mig möjligheten att driva ett företag helt själv under ett antal månader för att sedan avvecklas - utan att det försätter mig någon större fara även om det går dåligt. Det är inte möjligt för mig att gå kursen förens om något år då jag måste välja det som tillval av mina redan existerande kurser på grund av att jag går samhälls, och inte något program inriktat på handel.

Har ni några andra tips på hur jag tar den här idén från skrivbordet ut i verkligheten? Jag vet att jag har möjlighet att skapa en enskild firma som 16-åring om det står på min målsman, men jag oroar mig även över ekonomin kommer att vara. Hur mycket startkapital behöver jag egentligen för en butik? Behöver väl köpa in lager, maskiner etc. Sedan har vi rörelsekapitalet där jag behöver betala hyra för lokal och dylikt.
Är det kanske bättre att börja med en e-butik?

Tack!



Hej Kromgol,

Säkraste och billigaste sättet är att starta med en webbutik !

Om din idé inkluderar "maskiner" så kanske du kan övertala dina föräldrar om pengar och en plats där de kan stå. Att starta upp något och direkt dra på sig en lokalhyra kan bli en bitter erfarenhet och du skall aldrig köpa in ett lager utan att ha betalande kunder på det från början när du är "nybörjare".

Alternativet är att låta någon annan "tillverka" det du behöver, ta och titta i din omgivning - Kanske finns det någon som gör precis det du vill men som inte har den kundgrupp/marknad du eftersträvar !

Då kan du kanske nå ditt mål utan vare sig pengar, lokal, eller större investeringar...

MVH
Sellmedia

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 35

2011-09-28, kl 21:04

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Tack för svaret! Jag antar då att jag lägger upp de varor som jag tänker sälja i butiken, och när någon sedan beställer något så beställer jag hem och skickar vidare?

Men vars köper jag in de saker som jag vill åt då? Finns det någon grossist eller dylikt, eller köper jag direkt från företaget som tillverkar?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 35

2011-09-28, kl 21:04

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Tack för svaret! Jag antar då att jag lägger upp de varor som jag tänker sälja i butiken, och när någon sedan beställer något så beställer jag hem och skickar vidare?

Men vars köper jag in de saker som jag vill åt då? Finns det någon grossist eller dylikt, eller köper jag direkt från företaget som tillverkar?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 35

2011-09-28, kl 22:03

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Citat:

Ursprungligen postat av: Kromgol

Tack för svaret! Jag antar då att jag lägger upp de varor som jag tänker sälja i butiken, och när någon sedan beställer något så beställer jag hem och skickar vidare?

Men vars köper jag in de saker som jag vill åt då? Finns det någon grossist eller dylikt, eller köper jag direkt från företaget som tillverkar?



Du har inte nämnt vad du vill sälja i det här forumet. Jag tog för givet att du redan hade en kontakt, men om du hittar en grossist eller tillverkare utanför Eu, be dem skicka gratisprov (det kostar bara frakten), annars måste du själv hitta den grossist eller tillverkare som har din produkt - Bäst är en grossist eftersom du då inte måste köpa in mycket - En tillverkare kan tycka att en container är minimum...

Om du hittar någon, försök att ordna med sk "drop ship" då kan du lägga upp varor i en webbutik, och din leverantör skickar direkt till kunden (efter att du fått betalt förstås). Detta med "drop ship" är riskabelt och du bör ha en inarbetad kontakt hos grossisten/tillverkaren först (varning) !

MVH
Sellmedia

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 35

2011-09-28, kl 22:17

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Citat:

Ursprungligen postat av: Sellmedia

Citat:

Ursprungligen postat av: Kromgol

Tack för svaret! Jag antar då att jag lägger upp de varor som jag tänker sälja i butiken, och när någon sedan beställer något så beställer jag hem och skickar vidare?

Men vars köper jag in de saker som jag vill åt då? Finns det någon grossist eller dylikt, eller köper jag direkt från företaget som tillverkar?



Du har inte nämnt vad du vill sälja i det här forumet. Jag tog för givet att du redan hade en kontakt, men om du hittar en grossist eller tillverkare utanför Eu, be dem skicka gratisprov (det kostar bara frakten), annars måste du själv hitta den grossist eller tillverkare som har din produkt - Bäst är en grossist eftersom du då inte måste köpa in mycket - En tillverkare kan tycka att en container är minimum...

Om du hittar någon, försök att ordna med sk "drop ship" då kan du lägga upp varor i en webbutik, och din leverantör skickar direkt till kunden (efter att du fått betalt förstås). Detta med "drop ship" är riskabelt och du bör ha en inarbetad kontakt hos grossisten/tillverkaren först (varning) !

MVH
Sellmedia



Jag nämnde delvis vad jag ville sälja. Som tidigare sagt, kosttillskott, träningskläder, fria vikter, hantlar och dylikt. Måste spåna på det lite mer. Nej, jag har tyvärr ingen kontakt än.

Tack för tipset dock.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 35

2011-09-29, kl 08:48

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Citat:

Ursprungligen postat av: Kromgol

Citat:

Ursprungligen postat av: Sellmedia

Citat:

Ursprungligen postat av: Kromgol

Tack för svaret! Jag antar då att jag lägger upp de varor som jag tänker sälja i butiken, och när någon sedan beställer något så beställer jag hem och skickar vidare?

Men vars köper jag in de saker som jag vill åt då? Finns det någon grossist eller dylikt, eller köper jag direkt från företaget som tillverkar?



Du har inte nämnt vad du vill sälja i det här forumet. Jag tog för givet att du redan hade en kontakt, men om du hittar en grossist eller tillverkare utanför Eu, be dem skicka gratisprov (det kostar bara frakten), annars måste du själv hitta den grossist eller tillverkare som har din produkt - Bäst är en grossist eftersom du då inte måste köpa in mycket - En tillverkare kan tycka att en container är minimum...

Om du hittar någon, försök att ordna med sk "drop ship" då kan du lägga upp varor i en webbutik, och din leverantör skickar direkt till kunden (efter att du fått betalt förstås). Detta med "drop ship" är riskabelt och du bör ha en inarbetad kontakt hos grossisten/tillverkaren först (varning) !

MVH
Sellmedia



Jag nämnde delvis vad jag ville sälja. Som tidigare sagt, kosttillskott, träningskläder, fria vikter, hantlar och dylikt. Måste spåna på det lite mer. Nej, jag har tyvärr ingen kontakt än.

Tack för tipset dock.



Missade det, enklast vore nog att du hittar en grossist i sverige som har hela linjen av produkter - Det borde finnas, kolla på grossist.se

Hälsningar
Sellmedia

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 35

2011-09-29, kl 15:16

username

Michael
Son

Inlägg: 10

Hej
Varför denna iver att starta eget och jobba och ta körkort och plugga osv samtidigt i så ung år! Det är en allmän sjuka som vi har fått i sverige. Alla ska kunna allt och göra allt samtidigt. Jag tror att du ska låta din ide växa till sig ett par år. Det är lätt att förivra sig! Ta det lugnt, koncentrera dig på skola och fritidsaktiviteter som du är intresserad av! Jobba kommer du att ha tid till, var lugn!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 35

2011-09-29, kl 16:08

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Citat:

Ursprungligen postat av: Michael

Hej
Varför denna iver att starta eget och jobba och ta körkort och plugga osv samtidigt i så ung år! Det är en allmän sjuka som vi har fått i sverige. Alla ska kunna allt och göra allt samtidigt. Jag tror att du ska låta din ide växa till sig ett par år. Det är lätt att förivra sig! Ta det lugnt, koncentrera dig på skola och fritidsaktiviteter som du är intresserad av! Jobba kommer du att ha tid till, var lugn!



Hej.

Tycker inte alls jag är ivrig, jag gör redan så mycket ändå på fritiden! Det bästa jag vet är väl att sysselsätta mig med något, och jag vet att det kommer bli ännu mer jobb med ett företag, men det skulle vara en riktigt grym upplevelse. Anser själv att jag inte har så mycket plugg heller.

Jag bad som sagt om tips, har aldrig sagt att jag ska skapa företaget inom någon snar framtid - dock är de bäst att läsa upp sig på det före.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 35

2011-10-03, kl 22:45

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Skulle uppskatta om någon hade något mer tips!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 4

1 2 3 4