Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Starta eget bidrag, kapital

Inlägg 1 av 7

2006-09-21, kl 13:40

ElinM

ElinM

Inlägg: 34

Starta eget bidrag, kapital

Jag ska söka starta eget bidrag hos arbetsförmedlingen. Har fått ett häfte som jag ska fylla i. I en av frågorna undrar dom hur mycket pengar jag har som jag kan lägga i företaget.
Någon som vet hur mycket som "ser bra ut"? Tänkte att skriver man för lite kanske dom inte tror att företaget kommer klara sig, och skriver man för mycket så kanske man inte får bidrag för att dom tycker man har tillräckligt.
Har nämligen möjlighet att låna pengar till detta, men vet inte hur mycket nu.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-09-21, kl 16:32

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

När de frågar om pengar som du har till företaget avser de väl troligen personlig förmögenhet. Oftast brukar sån här typ av stöd inte gilla att man har egna pengar, åtminstone var det så när jag startade mitt första företag.

Lånade pengar adderas ju inte till din förmögenhet och enligt mig borde de inte räknas med i en sån fråga. Men kolla exakt vad det är de frågar efter. om det är pengar du har, eller pengar du kan få tillgängligt från alla håll för att starta detta.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-09-21, kl 23:46

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Elin Malm: I en av frågorna undrar dom hur mcket pengar jag har som jag kan lägga i företaget. Någon som vet hur mycket som "ser bra ut"?  Hade de velat att du skulle fylla i vad som "ser bra ut" så hade du fått veta beloppet också. 
Om du inte kan vara så ärlig mot dig själv att du tänker igenom din budget och dina förutsättningar på ett korrekt och verkligt sätt, hur ska du då kunna vara ärlig mot dina framtida kunder.

Budgeten är till för att se om du har förutsättningar för att få igång en fungerande verksamhet. Kan du det så kan du få startaeget-bidrag till din egen överlevnad under 6 månader. Startaeget-bidraget är alltså INTE något bidrag till din firma utan helt enkelt en rätt för dig att behålla din A-kassa under 6 månader fast du har startat företag.

För att du ska få den rättigheten så vill man ju kunna se att du efter dessa 6 månader kan överleva själv på inkomsterna från firman annars är det ju helt meninglösa pengar både för dig och staten att satsa och då finns det säkert någonannan som bättre kan förvalta den tiden för att få igång sin verksamhet.

Du måste väl ha någon aning om dels hur mycket kapital du behöver, dels hur mycket du kan få låna ihop? Om du inte säkert vet att du själv har eller att du får låna det som behövs hur har du då tänkt starta. Där har du svaret du ska lämna på frågan. 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2006-09-22, kl 07:32

ElinM

ElinM

Inlägg: 34

Saken är såhär. Jag och min sambo har en viss summa pengar, inte supermycket, som vi har ifall det skulle inträffa nåt någon gång och vi behöver dom pengarna. T.ex så kommer min sambo eventuellt bli arbetslös snart och då kommer vi behöva en del av dom pengarna för att klara oss.
Jag vill helst inte använda så mycket av dessa pengar till företaget. Men dom finns ju där om det skulle behövas. Det är därför jag funderar över om jag ska nämna hela summan, eller bara en del av det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-09-22, kl 08:01

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du ska starta företag, det är företaget de är intresserade av inte dig. Hur mycket pengar behöver du för att starta företaget? Alltså viilka uppstartskostnader och investeringar behöver du enligt en realistisk budget göra. Det är liksom inte lönt att tro att man kan öppna en affär med 20.000  i kapital, lika lite som du behöver 200.000 för att starta en konsultfirma.
På ett eller annat sätt måste du finansiera uppstarten och det är hur de ska gå till som du ska visa. Dina privata pengar har inget intresse för företaget förrän den dagen inte längre firman kan betala sina egna kostnader och då naturligtvis i starten när du måste lämna en del av ditt eget kapital till firman som startkapital.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2007-11-04, kl 20:36

RobinB

RobinB

Inlägg: 3

Elin Malm: Saken är såhär. Jag och min sambo har en viss summa pengar, inte supermycket, som vi har ifall det skulle inträffa nåt någon gång och vi behöver dom pengarna. T.ex så kommer min sambo eventuellt bli arbetslös snart och då kommer vi behöva en del av dom pengarna för att klara oss.
Jag vill helst inte använda så mycket av dessa pengar till företaget. Men dom finns ju där om det skulle behövas. Det är därför jag funderar över om jag ska nämna hela summan, eller bara en del av det. Det är inte meningen att du skall skriva hur mycket pengar du har. Det är meningen att du skall skriva hur mycket pengar du har att investera i bolaget. Har du inte tänkt investera dom pengarna så skall du inte heller skriva med dom

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2007-11-04, kl 20:43

Linus2

Linus2

Inlägg: 92

väck inte den tråd som sover

Inläggets betyg
Svara Svara med citat