Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Starta företag med egen designade barnkläder?

Inlägg 1 av 3

2012-03-21, kl 13:43

frökenrabarber

frökenrabarber

Inlägg: 1

Starta företag med egen designade barnkläder?

Jag står i valet och kvalet att starta eget. Min högsta dröm är att öppna en restaurang men det är för mycket pengar och för mycket tid för mig just nu. Jag har jobbat med iden att starta eget cafe i två år nu men ingen bra lokal dyker upp i min lilla stad.

Så jag vänder mig till ett annat intresse som jag inte har någon "talang" inom.

Jag vill starta mitt egna märke med barnkläder. Jag ser målgruppen 0-10 år. Jag vill börja med en webshop för att senare öppna en lite butik.

Jag har en tydlig ide i hur jag vill att märket ska se ut osv men jag har ingen designutbildning och jag är inte särskilt bra på att skissa.
Därför är min tanke att ta in någon som kan skissa upp min vision.
Jag vill använda mig av ett företag utomlands som syr, stickar mina kläder men vilket land är bäst för det? Och hur stora kvantiteter måste man ta in?
Hur går det till för att få kontakt med ett företag?

Min tanke är att välja land och sen så klart besöka fabrikerna. Jag kommer innan sy upp exemplar, sticka exemplar. Skicka med färgprover osv.

Måste jag ta in någon som skissar upp mina visioner i fackligt språk eller kan man klara sig på egen designat, dock lite knagliga förklaringar?

Och hur gör jag för att få kontakt med bra företag utomlands? Och hur stora kvantiteter tvingas man ta in?
Jag vill ju också hålla priset i en vanlig svensson plånbok så det är mycket pysslande.

Sista frågan är om det finns företag som både syr, stickar och tillverkar till exempel gmmistövlar eller måste man oftas vända sig till flera?

Oj vad långt det blev men hoppas på ngra svar iaf!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-03-27, kl 00:58

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är bra med drömmar men har du finaniering av det hela.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-04-25, kl 15:38

Kolonien

Kolonien

Inlägg: 5

Det finns en sak som är svårare än att starta och driva restaurang - att starta eget klädmärke :o)

Att starta egen produktion av kläder är kostsamt och det finns många fallgropar på vägen. Enklast att starta med är att hitta en befintlig producent vars design du gillar och sälja de kläderna från din webbshop. När du sedan kommit igång kan du börja utveckla din egen design. Du kommer ha fullt upp med att utveckla företaget och driva försäljning innan du tar fram dina egna kläder :o)

De viktigaste är att du har en strategi för hur du ska sälja, dvs hur du ska få besökare till webbsidan och hur du ska få dem att köpa. Läs på så mycket du kan om internetmarknadsföring och affiliatenätverk. Det är verkligen A och O. Det räcker inte med snygga kläder.

Branding eller varumärkesbyggande är något annat, kräver kunskap och långsiktigt arbete. Dock ej desto mindre viktigt. Om du är tydlig med vilka värderingar du och ditt varumärke står för, desto lättare får du att hitta dina kunder. Eller, lättare för dina kunder att hitta dig.

Fredrik Helgöstam
VD
Kolonien Coworking AB

08-21 01 02
0704-56 53 95
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat