Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Startat aktiebolag, nu vad?

Inlägg 1 av 1

2019-02-09, kl 22:16

paddea

paddea

Inlägg: 1

Startat aktiebolag, nu vad?

Tjenare!

Har kört enskild firma ett tag och sålt digitala tjänster globalt (marknadsföring m.m.).

Nu har jag nyss startat ett aktiebolag, fått bankkonto till aktiebolaget och väntar på min f-skatt samt momsregistrering.

Står dock lite som ett frågetecken och har dock några frågor inför starten.

1. Hur gör jag med befintliga tjänster som jag betalar för i min enskilda firma? Tex abonnemang för vissa digitala tjänster. Ska jag avbryta dom och prenumerera på nytt med mitt aktiebolags bankkort? Eller ska jag bara ändra uppgifter?

2. Visst behöver jag inte börja bokföra något löpande förutom när jag börjar få första betalningen eller gör första utgiften? eller har jag missat något där?

3. Kan jag använda mig av utländskt (på engelska) bokföringsprogarm? Tänker främst eftersom mina betalningar kommer genom paypal och tror inte det finns något svenskt bokföringsprogram som kan hantera paypal subscriptions ordentligt.

4. Och en fråga till. Måste jag ombilda min enskilda firma till mitt aktiebolag (köpa upp den) eller kan jag bara köra enskilda firman jämnsides och avveckla den så småningom i lugn och ro?

Svara Svara med citat