Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Ta ut lön ur eget aktiebolag vad gäller?

Inlägg 1 av 8

2006-04-18, kl 21:47

username

Mikael
Elmgren

Inlägg: 10

Ta ut lön ur eget aktiebolag vad gäller?

Hej allihopa

Tänker starta ett aktierbolag med en kollega och har några frågor.

Första frågan gäller hur lönen fungerar, kan man ta ut en lön som anställd i sitt eget aktiebolag och se sin lön som en kostnad som dras av från företagets vinst. Alltså i teorin kan man anpassa sin lön så att företaget alltid går +/- noll.

Och hur fungerar detta skattemässigt, tjänar man på att ta ut en lön ur förtaget eller ska man vänta och ta ut vinsten ur företaget istället, hur får man ut mest i plånboken?

Sedan hade jag också en fråga gällande de 100 000 kr i kapital man måste ha för att starta aktiebolag. Jag och min kollega kommer lägga ut ca 200 000 kr på varor vi tänker sälja vidare från start, detta räknas väll som de 100 000 kr som krävs för de måste väll inte vara löst kapital?

Tacksam för alla svar

Mvh Elmer

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2006-04-19, kl 22:23

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Din lön i ett AB är en kostnad på samma sätt som vilken annan anställd som helst. Visst kan du anpassa din lön så att bolaget går +/- noll, men då gäller det att ha stenkoll på hur resultatet verkligen blir i bolaget annars finns det ju också en risk att du tar ut så mycket lön att bolaget går med förlust. Sedan kan man ju undra varför du vill ha ett AB om inte tanken är att bolaget ska växa och konsolideras på något sätt. Isåfall kan du ju likagärna ha en enskild firma där det aldrig blir någon egentlig uppdelning mellan bolaget och dig.
Ca 64000 per år kan man ta ut i lågbeskattad utdelning och det tjänar man ju alltid på. Utöver det så är det ungefär samma skatt att ta ut lön eller utdelning såvida man inte har många andra anställda då blir utdelningsalternativet lite "billigare".
Jag förstår inte riktigt vad du menar med sista fråga. De 100.000 ni sätter in i bolaget som AK kan bolaget handla varor för, om ni behöver handla för 200.000 kan ni låna bolaget resterande 100.000. De 100.000 kan ni sedan ta ut från bolaget igen när det börjar trilla in pengar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2006-04-20, kl 15:50

username

Mikael
Elmgren

Inlägg: 10

Vad jag menade med den sista frågan vara att när man startar ett AK måste man investera 100 000 kr jag var lite osäker om man kunde ha de 100 000 kr investerade i varor från start alltså så att man inte har några likvida pengar alls, de är uppbundna i lagret.

Hur fungerar det med lågbeskattade utdelning? Om man bara tar ut 64.000 om året får man betala mindre skatt på beloppet då, skulle gärna vilja veta lite mer hur det fungerar och om det samma gäller för både AK och HB, Enskild firma.

Jag trodde att vid utdelning kan man behålla ca 42% av vinsten medans om man tar ut lön hamnar på ca 50 % av vinsten genom att man slipper bolagskatt på den summan på något sätt, inte helt insatt som du kanske förstår.

Tacksam för svar

Elmer

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2006-04-20, kl 19:47

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

De 100.000 i aktiekapital är inte låsta på något sätt. De kan användas för tex varuinköp. Det är inte så att de kan förbrukas, men vid ett varuinköp så förbrukas ju inte pengarna, de byts ut mot en anna tillgång, dvs varor.

Det är inte helt enkelt att, för någon som inte har några kunskaper om bokföring, förklara hur detta resonemang detta hänger ihop. jag rekommenderar dig att lära dig lite enkla redovisningsprinciper, så att du förstår hur allt hänger ihop. Annars tror jag du får det mkt svårt att klara av att driva ett företag.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2006-04-20, kl 20:31

username

Mikael
Elmgren

Inlägg: 10

Nja, när jag säger att jag inte är helt insatt så menar jag att jag inte drivit och bokfört för ett företag tidigare, har en 160 p magisterexamen (dock ej redovisnings inriktning) i ekonomi så jag har ju en del grund kunskaper att gå på :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2006-04-21, kl 07:19

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag trodde att vid utdelning kan man behålla ca 42% av vinsten medans om man tar ut lön hamnar på ca 50 % av vinsten genom att man slipper bolagskatt på den summan på något sätt, inte helt insatt som du kanske förstår.


Med en magisterexamen i ekonomi tycker jag att du inte borde prata om %-satser du får behålla av vinsten, det är inte ett "fackmässigt" sätt.
Visst slipper du bolagskatt (28%) om du tar ut allt som lön istället för utdelning men med lön betalar du istället arbetsgivaravgifter (32,38%). Vilket tycker du ger minst skatt?
Antag nu att bolaget har en vinst efter dispisitioner på 100.000. Väljer du då att öka din lön så kan du ta ut ungefär 75.000 i lön eftersom det också tillkommer 24210 i arbetsgivaravgifter. Av de 75.000 som du får som lön betalar du sedan också privat 30% i skatt och får då kontant i handen 52.500.
Vi utdelning så behåller du resultatet på 100.000, låter bolaget skatta 28% och har då ett fritt eget kapital på 72.000. Gör en utdelning på 64000 som du skattar 20% på och får behålla kontant i handen 51.200. 1000 kronor mindre i handen men samtidigt har du också kvar 8000 i bolaget som FEK. Skulle du vilja tömma bolaget totalt så kan du ta ut dessa 8000 också och får då behålla 5600 av dessa (skattas som lön).
Fram till du fyllt reservfonden kan du inte dela ut hela vinsten utan minst 10% av resultatet måste föras till reservfonden tills den är full.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2006-05-05, kl 12:56

username

Carl
Öberg

Inlägg: 8

Reservfonden har väl slopats i den nya aktiebolagslagen som trädde i kraft 060101 ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2006-07-16, kl 14:18

username

Stefan
Palm

Inlägg: 10

Citat:

Ursprungligen postat av:

Reservfonden har väl slopats i den nya aktiebolagslagen som trädde i kraft 060101 ?



Hej, svar på Carlobergs fråga om reservfonden: "Numera är avsättningsskyldigheten till reservfonden utmönstrad ur ABL med bl.a. motiveringe att en grundläggande svaghet i regelverket var att eftersom aktieägarna själva bestämmer över storleken på aktiekapitalet, kunde de i viss mån undgå att göra sådan avsättning och då mister ju skyldigheten sin funktion [prop. 2004/05:85 s.390f.] I stället skall försighetsregeln i 17:3 styckena 2 och 3 ABL helt fylla den funktion som reservfonden syftade till att fylla enligt GAMLA ABL. Hälsningar Stefan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat