Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Tjänst som samlar in recensioner åt företagare

Inlägg 1 av 1

2020-02-26, kl 14:01

MartinPS

MartinPS

Inlägg: 1

Tjänst som samlar in recensioner åt företagare

Hej, ny här på forumet.

Det är så att jag jobbar med kunder som kommer till min praktik och ni vet säkert lika bra som mig att många läser omdömen innan man väljer en leverantör av tjänster. Så då anlitade jag först ett företag som samlade in recensioner från mina kunder som sedan hamnade på deras plattform. Till min besvikelse så var det inget som Google tog hänsyn till vid sökningar, där platsen till 99% av mina nya kunder hittar mig. Utan jag vill ha höga och många betyg på Google Reviews.

Så med min kunskap inom IT sedan tidigare så skapade jag en egen tjänst där jag lägger in mina kunder där tjänsten sedan ber de om recensioner. Är de intresserade att lämna recension så länkas de direkt vidare till Google egna recensionsruta, så rätt enkel och användarvänlig lösning.

Jämför jag med svarsfrekvens med den tjänsten jag själv använda mig av initialt så ligger vi på samma procent.

Jag la lite extra tid och utvecklade tjänsten till en hemsida och tänkte att fler kanske skulle vara intresserade av detta. De i mitt sociala nätverk tyckte idén var skitbra och många ville köpa in sig i idén. Har haft många andra idéer tidigare där det kommit upp mycket konstruktiv kritik, men förvånad själv hur positivt inställda alla ha varit till just denna.

Har fått in några kunder som också använt sig av tjänsten, 3-5 stycken, och en kund la in 700 sina kunders e-postadresser gick från 5 recensioner till 70 stycken på några dagar. Så jag upplever att tjänsten fungerar som den ska, dvs den levererar recensioner till samtliga kunder som har provat använt sig av tjänsten.

Nu till det svåra och anledningen till att jag skriver här. Har problem med försäljningen av tjänsten. Har provat skickat ut 50-150 e-post till olika företag inom servicesektorn (frisörer, terapeuter, bilvård etc), utan något svar. Jag har nu kört Ad words i några dagar (Display) med 10 klick utan konvertering. Jag gick tidigare runt på stan där jag bor och försökte boka in möten, gick bra att de flesta var intresserade, men blev ingen affär. Ligger också utanför mitt bekvämlighetsområde att sälja face-to-face.

Så just nu tänker jag att om jag lägger ett par tusen kronor på att bara få in folk på sidan så borde det i alla fall kunna ge någon utdelning. Men jag vet inte vilket som är rätt spår att gå när det gäller försäljning av denna typ av tjänst. Någon som har lite mer koll på detta?

Sen skulle jag uppskatta feedback på själva hemsidan revati.se. Kanske är något på sidan som skrämmer bort besökarna. Eventuellt så kan jag tänka mig att man inte fattar vad det är eller hur det fungerar, eftersom det är glasklart för mig, så är det lätt att man blir hemmablind när man utformar sidan.

//Martin

Svara Svara med citat