Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

TV-program idé!

Inlägg 1 av 8

2005-05-09, kl 13:36

filmmail

filmmail

Inlägg: 5

TV-program idé!

Jag har en unik TV-program idé som har alldrig kommit i TV-rutan. Frågan är hur ska jag kunna lansera den? Om någon är intresserad så är det bara å kontakta mig!

B. E.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-06-08, kl 23:32

username

Henrik
Bergeld

Inlägg: 67

Har samma problem.
Var för några år sedan i kontakt med ett produktionsbolag om några ideer och har även skickat in några förslag direkt till tv-kanalern men inget svar.
Dock har det dykt upp program liknande de jag hade på g. Vet inte om det är en tillfällighet eller ren stöld. Svårt att bevisa.
Dela således inte med dig av dina ideer till vem som helst.

Sitter alltid och grubblar på nya förslag och har några riktigt bra på lager men hur gör jag?

Hör av dig om du vill prata mer. [email protected]

Ha det och på dem bara

Henke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-08-25, kl 15:27

username

Adam
Jakob

Inlägg: 7

Citat:

Ursprungligen postat av:

Har samma problem.
Var för några år sedan i kontakt med ett produktionsbolag om några ideer och har även skickat in några förslag direkt till tv-kanalern men inget svar.
Dock har det dykt upp program liknande de jag hade på g. Vet inte om det är en tillfällighet eller ren stöld. Svårt att bevisa.
Dela således inte med dig av dina ideer till vem som helst.

Sitter alltid och grubblar på nya förslag och har några riktigt bra på lager men hur gör jag?

Hör av dig om du vill prata mer. [email protected]

Ha det och på dem bara

Henke



Ni ska inte vara så naiva när ni skikar sina ideer. Även de största företag kan lura folk. En gång när jag bodde i ett annat land fick jag höra att Coca-Cola Company har en tävling för vem som ska sriva det bästa reklam förslaget. Då skrev jag tre olika reklam texter men fick inget svar. Om två år såg jag reklamen i Sverige. Den var exakt samma som jag skrev för tävlingen men tyvärr kan jag inte bevisa det på nåt annat sätt än att visa de denna vanliga papper som jag anväde för tre år sedan för att skriva reklamen. Därför ber jag er att bli alltid försiktiga med sina uppfinningar. FÖRST REGISTRERA!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-08-25, kl 15:28

username

Adam
Jakob

Inlägg: 7

Jag ber om ursäkt för min svenska. Jag läser svenska B på Komvux och därför är inte så flytande på svenska.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-09-01, kl 21:47

username

Henrik
Bergeld

Inlägg: 67

Du har absolut inget att be om ursäkt för. Jag har sett så mycket värre skrivet av puckon som är födda i det här landet.

Ha det

Henke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-11-20, kl 20:55

username

Mikael
Jägare

Inlägg: 12

Egentligen är det inte TV-kanalerna man skall gå på utan produktionsbolagen. Programförslagen måste vara uppdelade i två delar till att börja med. Ett manus som beskriver hela programförslaget mycket grundligt (det som du måste skydda) och ett som för plats på ett A4. Det sistnämnda är det som man använder vid de första kontakterna. Var försiktig det finns många lycksökare i branchen som bara väntar på att slå klorna i goda programidéer. maila mig på [email protected] om du vill ha fler tips.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2012-09-26, kl 08:40

Transaction

Transaction

Inlägg: 2

Det tips jag fått för att man ska kunna "skydda" sina ideér, och kunna hävda upphovsmannarätten, är att man skriver ner - så tydligt och omfattande som möjligt, gärna med bilder och kommentarer från en/flera pålitlig/a person/er, helst familjen som man kan lita på - sedan kanske kosta på sig ett lacksigill och posta brevet i ett ytterkuvert, Rekommenderat - eller som "Värdepost" -. Därefter skicka det till sig själv med materialet i ett ínnerkuvert. Viktigt att se till att ytterkuvertet får en tydlig datumstämpel, gärna både på fram- och baksidan. Förvara det sedan i ett bankfack el. dylikt. Bäst av allt är - om man har råd- är att posta brevet till en advokat som kan förvara det hos sig.
Att man gjort på detta sätt ska man också upplysa om när man presenterar sina ideér för någon, i hopp om att denna "någon" ska "nappa". Det kanske låter lite omständigt men är det bästa jag kan komma med just nu. Det kan ju också generara lite - eller mycket avkastning - så småningom.
Lycka till! Lasse Russell

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2013-01-09, kl 02:26

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Idéer och uppfinningar är roligst innan de ev kommit ut på marknaden. Jag var själv med i en uppfinnarförening och man stal en idé jag hade så det blev inga fler. Jag fick en uppfinnartidning hemsänd till mig och där kunde jag läsa om en fransman som fick pris för årets uppfinning, samma som jag presenterat i Sverige. Resten har jag i en byrålåda, varav några skulle rädda liv.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat