Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Vad krävs för att starta en egen hjälp orginastion?

Inlägg 1 av 5

2010-02-09, kl 15:36

fernstrom

fernstrom

Inlägg: 28

Vad krävs för att starta en egen hjälp orginastion?

Vad krävs för att starta en egen hjälp orginastion?
Hur går jag till väga om jag vill hjälpa barn och fattiga personer i världen?

/Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2010-02-09, kl 16:25

M1234rt

M1234rt

Inlägg: 65

Hej Daniel

Det som krävs är att du registerar organisationen hos skatteverket. Organisationen måste ha en styrelse och ni måste ha ett årsmöte som utser ordförande. Det krävs har jag för mig minst 3 personer på årsmötet. Sedan när ni gjort detta kan ni ansöka om bankkonto.

Många kommer säga till dig att det krävs 90 nummer för att folk ska vilja ge pengar. Detta är ju som vi alla vet ingen garanti för att pengarna går till det de ska, det vet ju Bengt Westerberg med sina dryg 900.000 kronor om året bäst av alla. Se bara till att vara seriösa, alltid redovisa alla pengar och erbjud givarna möjlighet att följa dit pengarna går.

Sedan är frågan om du har ork att starta din egen organisation. Det är ett väldigt stort arbete att lägga ner i det hela, för att få ihop några pengar. Det är ju också ett väldigt stort arbete att motivera medlemmarna att hjälpa till, många är bara med för att det ska se fint ut i CV:et.

Mitt råd till dig är att du tar ditt engagemang, går med i en organisation där de värdesätter ditt engangemang. Gå inte med i någon större organisation för då måste du rätta dig i ledet och risken är då att glöden försvinner. Testa mindre lokala organisationer, det är det bästa.

Jag kanske ska säga att jag drivit biståndsorganisation i snart 10 år nu. Projekt Bagrationovsk heter organisationen och den jobbar för ett barnhem i ryssland.

Hoppas att mitt svar är till hjälp

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2010-02-09, kl 20:51

fernstrom

fernstrom

Inlägg: 28

okej jag förstår.
Vad menar du med 90 nummer ?
Jag har funderat på det där med garanti.
Om man redovisar 2 gånger per år hur pengarna har förvaltats.
Lönerna kan man ta ut genom annonserna som finns på sidan kanske ?

/Daniel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2010-02-10, kl 06:49

M1234rt

M1234rt

Inlägg: 65

90 konto har alla större organisationer. Det är svårt att få och det krävs revisor och annat. Sök på google så hittar du.

Du vill alltså ha lön för att göra jobbet? Det är ytterst få organisationer som kan betala sina anställda löner och de som kan har inkomster på miljoner. Det är knappast någon som kommer vilja skänka några pengar till din organisation om de vet att en stor del av pengarna går till din lön.

Jag vet inte riktigt vad du vill ha ut av organisationen men i och med att du redan börjar prata om lön känns det som att du nog ska starta ett företag där du kan tjäna pengar, att jobba med bistånd handlar om många många timmar arbete utan någon som helst betalning eller ens tack. Det är inte bara att komma ner till ett barnhem och säga att man vill skänka pengar. Man måste bygga upp ett förtroende, studera noggrannt vad pengarna ska gå till, hur de ska spenderas och vem som ska utföra jobbet.

Går du bara in och säger att du vill hjälpa dem kommer de i många fall nämna saker som de tycker är viktiga, sådant som kanske inte hjälper de behövande utan mer får det att se fint ut på ytan. Du måste vara insatt för att förstå vad som verkligen behövs, det blir du inte av att komma ner där några dagar och sen åka hem igen. Du måste bo och leva med dem du ska hjälpa för att förstå deras behov, prata med dem du ska hjälpa, inte ledningen.

Det är mycket enklare att starta ett företag och tjäna pengar än en biståndsorganisation, så om du är ute efter lön rekommenderar jag dig att starta ett företag istället och skänka en del av inkomsten till en biståndsorganisation.

Ingen i min organisation har någonsin tjänat en enda krona. Vi betalar våra resor själva och under 10 år har det gått åt många tiotusentals kronor av våra egna pengar för att kunna hjälpa barnhemmet. Skulle vi tagit ut lön hade organisationen inte haft något syfte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2010-02-10, kl 13:10

fernstrom

fernstrom

Inlägg: 28

okej ska kika på google.
Ne man tar inte ut lön från pengarna som personer har skänkit utan annonser som finns på hemsidan.

Självklart blir det inget i början

Inläggets betyg
Svara Svara med citat