Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Väskor&skor

Inlägg 1 av 6

2012-05-20, kl 00:54

Mannen313

Mannen313

Väskor&skor

Jag och min syster som är väldigt insatt i mode funderar på att importera väskor och skor från kina..... Ni som kan detta och har kontakter hur ser det ut där? vilka möjligheter finns det idag? har någon bra kontakter allts¨å pålitliga fabriker ?

Hälsningar/Said

Vagen till pengar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2012-05-20, kl 16:08

eliasn

eliasn

Det var ett bra tag sedan jag pysslade med import och det var bara under en kort period. Men vid import så betalar man skatt på det man för in i landet. Om det inte är inom EU. Dvs. vid import från Kina kommer du behöva betala skatt.

Men det finns även annan möjlighet som jag tror skulle kunna vara intressant för dig. Sverige har frihandelsavtal med vissa länder. Detta betyder att du kan importera och behöver inte betala någon importskatt på det du tar in. T.ex. så finns det ett sådant avtal med bangladesh. Det är också en av anledningarna till att H&M tar in en stor mängd kläder från bangladesh. Sverige har även frihandelsavtal med andra läner.

Hoppas detta hjälpte något.

Med vänliga hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2012-05-20, kl 18:10

Mannen313

Mannen313

Citat:

Ursprungligen postat av: eliasn

Det var ett bra tag sedan jag pysslade med import och det var bara under en kort period. Men vid import så betalar man skatt på det man för in i landet. Om det inte är inom EU. Dvs. vid import från Kina kommer du behöva betala skatt.

Men det finns även annan möjlighet som jag tror skulle kunna vara intressant för dig. Sverige har frihandelsavtal med vissa länder. Detta betyder att du kan importera och behöver inte betala någon importskatt på det du tar in. T.ex. så finns det ett sådant avtal med bangladesh. Det är också en av anledningarna till att H&M tar in en stor mängd kläder från bangladesh. Sverige har även frihandelsavtal med andra läner.

Hoppas detta hjälpte något.

Aboslut, det visste jag inte man hade frihandelsavtal med vissa länder....jag är lite skeptisk till att importera för det kommer massa andra kostnader. Dessutom måste man ha någon som man kan lita på som leverantör.

Min syster var london och hon berättade att det fanns riktigt billiga priser där jämfört med Sverige. Frågan är om man kan importera direkt från England..? vilka andra länder som Sverige han frihandelsavtal ?

MVH

Vagen till pengar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2012-05-20, kl 18:24

eliasn

eliasn

Borde väl inte vara några problem att importera från UK. Det viktiga är ju bara att du kan ta ut den marginal som du vill ha efter alla kostnader.

Vad gäller andra frihandelsländer så får du googla lite så finner du nog någon lista någonstans på nätet.

Med vänliga hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2012-05-20, kl 18:32

Mannen313

Mannen313

Tacksam för ditt svar.

Hälsningar/ Said

Vagen till pengar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat