Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Vara anställd och starta enskild firma vid sidan av!

Inlägg 1 av 7

2004-06-09, kl 23:58

username

Christer
Carlsson

Inlägg: 3

Vara anställd och starta enskild firma vid sidan av!

Hejsan! Jag är anställd inom kommunen som musiklärare(gitarrlärare) och har en fast inkomst därifrån, samtidigt så har jag jobb som musiker och har en musikstudio. Jag tänkte starta enskild firma för att ta in alla pengar jag får in via spelningar och studioverksamhet till firman för att kunna få mer pengar att handla musikutrustning för. Vad jag inte vill är att förlora mitt rätt till A-kassa ersättning från mitt musiklärarjobb om man skulle bli uppsagd. Går det att göra så? Vad är fördelar och nackdelar? Kan man alltid gå +-0 i sin eskilda firma dvs att man alltid hadlar upp pengarna. Får man rätt att betala ut löner om man behöver. /Mvh Telecaster

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2004-06-10, kl 08:13

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Om du har en anställning och samtidigt en firma du driver på "fritiden" så har du ändå rätt till A-kassa om du blir uppsagd. Det ända vilkoret är att du inte får öka på din arbetade tid i firman även om du skulle ha tid till det när du inte har ett jobb att sköta. Teoretiskt är det fullt möjligt att alltid driva en firma med 0 resultat men om det är så att det handlar om musikutrustning som du tänker handla så kommer det troligen att klassas som inventarie och blir då en kostnad som ska delas upp på fem år, dvs du handlar för 10.000:- så blir bara kostnaden år 1 2.000:- (i realiteten 3.000) tack vare gynsamma skatteregler). Om det är så att du funderar över 0 resultat för att du ska slippa betala skatt i firman så finns det andra saker man kan göra utan att handla upp pengarna. Expansionsmedelsfonder t ex är en ofta förbisedd möjlighet att sänka skatten. Du kan betala ut lön till vem du vill utom till dig själv, din partner och dina minderåriga barn. För er del kommer istället ett resultat att vara lön.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2004-06-10, kl 12:28

username

Christer
Carlsson

Inlägg: 3

Tack för ett snabbt svar.... bara en sak till för en okunnig....var registrerar jag mig någonstans? är det hos RSV? och kostar det nått?
/Telecaster

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2004-06-10, kl 12:42

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Registeringen på RSV är kostnadsfri, men det är bara en registering för att F-skattesedeln och bli momsregisterad. För att få firmanamnet registerat ansöker du hos PRV och det kostar 1.000:-. I ditt fall tycker jag att det är klokt att registera ett firmanamn på PRV.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2004-06-10, kl 18:51

username

Christer
Carlsson

Inlägg: 3

Bra sida det här....Tack för hjälpen..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2004-08-02, kl 23:08

username

Christoffer
Stenström

Inlägg: 6

Ytterliggare fråga på tråden, innebär det att om man gör ett resultat på ex. 20 000+ i en enksild firma att hela den summan måste betalas ut som lön, men allt vad det innebär med skatter, såsom arbetsgivar-avgift och inkomstskatt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2004-08-04, kl 18:24

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Om resultatet är + 20.000 kommer hela den summan att redovisas som intäkt av näringsverksamhet och beläggas med arbetsgivaravgifter och skatter. Lön till ägaren existerar inte som begrepp i en enskild firma utan där pratar man om resultat.
Nu finns det naturligtvis andra möjligheter än att ta upp allt som resultat. Har man t.ex alla pengarna kvar i företaget eller om man investerat dem i inventarier så finns det säkert ett utrymme för att sätta av i expensionsmedelsfonder som gör att man bara betalar expensionsmedelskatt på 28%.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat