Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

vilka skatter är det jag ska ta hänsyn till

Inlägg 1 av 22

2012-12-21, kl 17:12

username

Marcus
Schröder

Inlägg: 14

vilka skatter är det jag ska ta hänsyn till

hejsan allihopa! Har tänkt starta en klinik som är inriktad på medicinsk massageterapi och har lite funderingar på skattesystemet osv

Undrar hur mkt skatten är på en enskild företagare.
kommer bedriva enskild firma och driva klinik

Summan jag tar är 350:-/30min eller 500:-/50min. ( inkl moms 25%)

Hur mkt av dessa 350:- försvinner i form av skatter, och berätta gärna vilka skatter .

kommer ha en utgift på ca:5000:- mån för lokal osv.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 22

2012-12-21, kl 20:18

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jadu om skattesystemet vore så enkelt. Nu har vi ju ett pregresivt skattesystem så det blir högre % skatt desto mer du tjänar. Dessutom har ju nuvarande regering uppfunnit jobbskattevadragen i ett antal steg som gör det ännu svårare.

Men först.
Nu pratar du företag och företagsekonomi. Så nu skall du alltid prata exkl moms.
dvs du kommer att debitera 400:-/50 min (plus moms) Och du debiterar 280:- /30 minuter. Och du har sedan utgifter på 4000:- plus moms. (om nu alla dina utgifter är 25% moms på)

Sedan för att kunna svara på hur mycket du får behålla så vore det bra att veta din ålder, din kommunalskatt (inkl landsting, begravning och ev kyrka).
Och sedan hur många 30 resp 50 min paket har du tänkt att sälja på ett år.
Jag menar säljer du bara 10 st 50 minutare på en månad så täcker du ju bara kostnaden och betalar då ingen skatt.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 22

2012-12-21, kl 21:21

username

Marcus
Schröder

Inlägg: 14

tack för svaret,var lite otydlig . Jag är 27år gammal och bor i lund. har en skattesats på 31% . Min tanke är att kunna ha 12st behandlingar per dag räknat på 30minuters behandlingar då. Då andra i samma bransch har mellan 12-14st om dagen så tycker jag 12st kan vara en realistisk modell att utgå efter När jag väl har fått igång verksamheten fullt ut.

utgifterna jag har är Hyra,el,internet,bokningsystem,samt väldigt liten kostnad för material såsom hygienartiklar (papper på bänken)

Det som jag är mindre insatt i, försöker lära mig allt jag kan.
Är skattesatserna och hur mkt som blir kvar av av allt.



Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 22

2012-12-21, kl 21:31

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Ok. Om vi då räknar att du jobbar 5 dagar i veckan och jobbar 45 veckor. Du skall ju ha lite semester också. Och julen blir det väl att vara ledig osv.

Så du gör då totalt 5x46x12x280kr = 772800:-
Och sedan har du utgifter på 4000x12= 48000:-

Så företaget gör ett överskott på 724800:-

Är detta realistiska siffror. Verkar isåfall som man valt fel bransch.

Innan jag räknar vidare vill jag veta om jag är relalistisk,

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 22

2012-12-21, kl 21:46

username

Marcus
Schröder

Inlägg: 14

Det är realistiska summor om ! Om man orkar behandla så många patienter . Men jag är själv lite skeptisk till de summorna .
De jag känner som jobbar fullt ut och behandlar 12 -14 st om dagen tjänar runt 60 000. Och utgifter på ca 8000:'
Det känns som det bör vara mer skatter eller dylikt . Jag har moms på 25% . Det försvinner ifall jag /yrket blir legitimerat .

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 22

2012-12-21, kl 21:49

username

Marcus
Schröder

Inlägg: 14

Känns inte som700 000 /år är realistiskt . Men jag vet inte var jag tänkt fel eller så

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 22

2012-12-21, kl 22:14

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Ok då kör vi på detta. Jag brukar göra enligt följande.

Du skall betala egenavgift på ca 29% på nettobeloppet efter avdrag av egenavgiften.
Egenavgiften beror ju lite på hur många dagars karens du väljer. Och från nästa år kan du ha 1 dag igen om du vill. Men då detta skall vara på nettobeloppet brukar jag säga 22,5% på bruttobeloppet. Dessa 22,5% som kan vara 25% på deklarationen kallas schablonavdrag. Men använder man 25% som man kan på deklarationen så får man bara efterskatt året efter då skatteverkets datorer räknat klart. Så därför använder vi 22,5% .
OK dessa 22,5 är egentligen ett avdrag men motsvarar då dom egenavgifter du betalar.
Så av dom 724800:- försvinner då 22,5% i egenavgifter. Kvar som "lön" har du då 77,5%. = 561720:- detta motsvarar då en lön som du skulle haft som anställd.
Så ser vi det per månad blir det 46810:-

Går du till skatteverkets skattetabeller månadslön 31% (2012) så skall den månadslönen betala 15016:- i skatt. Du får altså ut ca 30000:- i månaden som du kan spendera.

Sedan med den lönen så säger jag bara . Starta ett AB. Då kan du minska skatten med en hel del utdelning.
Generellt sedan skall du nog sätta av en hel del i pensionsförsäkring när du har den höga inkomsten. Det gör ju att du slipper a-skatt och delar av egenavgiften på den summan. Och sedan skattar du när du tar ut pensionen. Ok det är ju ett tag dit. Men som anställd hade arbetsgivaren troligen betalt ganska mycket i avtalspension.

Hans




Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 22

2012-12-21, kl 22:26

username

Marcus
Schröder

Inlägg: 14

Tackar för infon . Inte helt införstådd med schablon på 22, 5%
Men låt säga att man lyckas dra in 70 000 kr inklusive moms . Räknade du års summan exklusive moms ?
? ÄR det inte först en kraftig skatt på 46% sedan inkomstskatt på den summan som blir kvar ? Jag är lite förvirrad dom du märker . Och ab är jag intresserad av ifall inkomsterna är höga och företaget går bra

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 22

2012-12-22, kl 07:31

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Först detta med moms. Som företagare måste du vänja dig av med att räkna företagets ekonomi med moms. För alla människor (förutom privatkunder) pratar företagsekonomi exkl moms.

dvs om din kund betalar dig 350:- per halvtimma inkl moms så säger du det till kunden att det är ditt pris OM kunden är en privatperson.
Är det ett företag som är kunden så säger du att du tar 280:- och företagaren förstår då att det kostar 280 plus moms.

När man sedan kommer till beräkningen av företagets ekonomi och vinst skall man alltid använda summorna exkl moms i sin beräkning.
Se det såhär. Om du får in 350:- för ett jobb så har företaget fått 280:- och dessutom har det kommit in 70:- som du är bank för skatteverket, dvs du blir direkt skyldig skatteverket dessa 70:- och dom är inte dina.
Sak samma. Du betalar en hyra som är 2500:- inkl moms. Men direkt har då skatteverket blivit skyldig dig 500:- så kostnaden för ditt företag blir då 2000:-.

Med andra ord. Om du lyckats dra in 70000:- inkl moms. Då har företaget dragit in 560000:- och dom 14000:- har hamnat på ditt konto men skall snarast till skattemyndigheten.
Och säger du summan 70000:- till en ekonom (på detta forum eller skattemyndigheten eller bokföringsfirma) så kommer dom att förstå det som 70000:- exkl moms. Så därför ställ om ditt huvud nu så slipper du mycket missförstånd i framtiden.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 22

2012-12-22, kl 07:40

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Sedan detta med resten av skatten så nämner du 46%. Ja och det kan den vara. Men det är altså inte så lätt. just pga att vi har en progressiv skatteskala. Plus att vi har brytpunkter för statskatt och värnskatt. Och på det jobbskatteavdrag.

Med dessa 46% som du nämner så består dom av 2 delar. Egenavgift resp a-skatt.
Och har du ett företag som gör 30000:- i överskott ett helt år så är summan av dessa skatter ungefär 25%. Om företaget istället har en total överskott på 10 000 000:- så betalar detta företag 68% i skatt.

Och någonstans där mellan dessa 25% och 68% kommer ju kurvan att korsa 46%. Men exakt var det ligger vet jag inte och det kräver en hel del räknande för att få fram det hela. Så om det med ditt överskott kommer att vara 46, 48,44 50 % det vet jag inte. Och det är därför jag vill dela upp beräkningen i egenavgifter resp a-skatt och inte en klump som du gör med 46%.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3