Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Vilken bolagsform skall jag välja?

Inlägg 1 av 2

2017-10-24, kl 22:37

WarrenB

WarrenB

Inlägg: 1

Vilken bolagsform skall jag välja?

Jag kommer dra igång egen konsultverksamhet nu och räknar med att fakturera 300 000 innan årskiftet. Jag har redan lönearbetat ihop 500 000 under året.

2018 räknar jag med att jag kommer fakturera 500-900 (ingen övrig lön).

Vilken bolagsform är förmånligast ur skattesynpunkt? Enskild eller aktiebolag?

För att krångla till det kommer jag också köra igång två projekt som inkluderar tillverkning och lagerhållning. Dessa hobbyprojekt kommer kräva investeringar på total runt 100 000. Vill det sig illa tjänar jag inte en krona på dessa. Påverkar det vilken bolagsform jag väljer?

MVH
Buffett

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2017-10-31, kl 19:57

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Enskild firma: I stort samma som vid anställning (men räknat på lön plus sociala avgifter). Dvs i grova slängar 50% på vinsten.
+Fördel att det bara är ett steg.
-Nackdel att du riskerar din privata ekonomi om du t.ex blir stämd och förlorar (kan handla om "fel råd" eller produkt som hade fel).
AB: Först skatt på vinsten. Sedan skatt dels på lön (som vanligt) och dels på utdelning av vinst (lägre skatt än lön men får bara tas ut en gång per år).
+Fördelar. Du riskerar inte din privatekonomi. Du behöver inte ta ut hela vinsten och betala skatt motsvarande lön utan kan "spara" pengarna i företaget t.ex. för nya investeringar. (Företagsskatt lägre än löneskatt).
-Nackdelar. Vinstuttag beskattas två gånger, först som vinst i företaget och sedan som inkomst på kapital.

Kort sagt: En smaksak

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat