Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Webb & E-handel

Vill starta en webshop

Inlägg 1 av 16

2015-12-07, kl 08:29

Marcuz86

Marcuz86

Inlägg: 3

Vill starta en webshop

Hejsan,

Har bollat omkring nu i evigheter och funderat att vilken tjänst man skall använda så jag vill fråga om åsikter ifall någon av er kan hjälpa.

Jag har härtills använt Finqu.com för deras är överlägset billigast och innehåller allt för ett pris, prövade också Shopify men det skulle ha blivit väldigt dyrt och verkade helt för shady, Tictail likaså...

Har någon av er någon ide ? Jag har inte än publicerat butiken via Finqu för det är gratis att bygga upp allt före man sedan aktiverar den för andra att se, så jag kan ännu ändra mig också.

Tack på förhand.

-Markus-

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 16

2015-12-08, kl 13:28

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

varför inte droppshipa via amazon? du kan tom ha ditt lager hos de så sköter de resten?

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 16

2015-12-08, kl 14:00

Marcuz86

Marcuz86

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av: stoffe03

varför inte droppshipa via amazon? du kan tom ha ditt lager hos de så sköter de resten?



Tjenare och tack för svaret, Det låter ju som en möjlighet, men då jag också själv skapar vissa av produkterna så vore det kanske lite svårt ? Eller hur fungerar det.

har kollat på vissa webshop erbjudare men om du ens vill ha någon tilläggs funktion så skiter det sig för då betalar du jätte mycke mer.

Så tänkte pröva med Finqu en stund och kolla hur det börjar löpa :)

-Markus-

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 16

2015-12-08, kl 14:17

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Det stämmer, webbutiker är dyra att köpa. Se dig omkring om inte det finns någon färdig till salu, självklart lär du vilja ändra på den och lägga till funktioner men då har du redan en färdig grund och kanske kan dra ner på kostnaderna på så vis. Annars kan du leta upp studerande utvecklare eller kanske helt nystartade som behöver komma ut på marknaden och skapa sin personliga "brand" då kan ni kanske komma överens om en starkt rabatterad summa i utbyte mot någon typ av exponering, rekommendation och dylikt. Det är svårt att börja ta 100 tusen kronor när man är nystartad då det idag redan finns så många väletablerade företag som just gör det den gör.

När det gäller färdiga sidor som shopify och tidigare nämnda exemplar så har du rätt i att det blir dyrt och vad jag förstått så kommer man som webbutik aldrig bli "stor" så att säga. Amazon är en tillfällig lösning, tror många gör det som en tillfällig/extra inkomst då det inte kräver lager av dig och du har snabbare leverans till större delar av världen, där möjligtvis den mer intressanta marknaden finns. Egen tillverkade produkter eller importerade spelar ingen roll, amazon tar in allt på sitt lager till en mindre kostnad självklart men i det ingår allt från frakt, logistik och dylikt. Allt handlar som sagt inte om pengar utan om tid och kunskap, kan du inte ta hand om din logistik måste du anställa någon som gör det, kan du inte leverera allt i tid måste du än en gång anställa någon för att göra det osv.
det är mycket att tänka på men beroende på vad du tänkt sälja så kan jag säga att det är en väldigt intressant bransch och den växer varje år.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 16

2015-12-09, kl 07:57

Marcuz86

Marcuz86

Inlägg: 3

Hej,

Tack skall du ha för svaret ditt, jag skall kolla runt lite och fundera.
Har webshopen klar via Finqu riktigt just så skall då därifrån lära mig hur det är att skicka produkter och hur det är att ta hand om logistiken osv som du just talar om ovan.

Skall också forska amazon möjligheten. Tack Stoffe och ha en bra jul, kan ju uppdatera här sedan hur saker och ting går framåt :)


-markus-

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 16

2015-12-09, kl 08:27

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Härligt Marcus, jag tycker du gör rätt, går det bra så går det bra ingen frågan om saken och om det olyckligtvis visar sig inte fungera då har du bara lärt dig utav det, finns inga dåliga läxor i företagande. Testa dig fram, det finns inget som säger att du måste ha allt färdig planerat innan du utför, du utvecklas på vägen och kommer säkert lära dig nya saker som du vill implementera i din webbshop.

Uppdatera gärna så jag kan få följa dig i din resa, jag är otroligt nyfiken över hur det går. Kanske blir en referens till framtida entreprenörer jag försöker hjälpa.

Tack så mycket och god jul och gott nytt år till dig också min vän

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 16

2016-03-04, kl 15:06

sthlm2016

sthlm2016

Inlägg: 1

Hej Stoffe!

Jag är på väg att starat ett företag och öppna en webshop där det är tänkt sälja en egendesignad produkt. Har varit inne på bland annat Sitoo (kostnad för hemsidan är 790kr/månad + 0 kr i avgift för transaktioner). Det jag undrar är hur man gör med lager efter att ens leverantör tillverkat produkterna? Jag har ingen lagerplats i Stockholm och tvivlar på att jag har råd att hyra något nu i början. Hur får DHL/Posten tag i ens prylar när de ska frakta ut dem till kund? Har du något tips på eventuella ställen man kan hyra lagerplats?
Ser fram emot svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 16

2016-03-07, kl 11:02

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Hej Emir,

Sitoo var ett nytt namn för mig, låter som rimliga kostnader. Tar de inget alls för det du säljer eller liknande?

Gällande lager kan du ju alltid kolla med som producerar din produkt om de har dropshipping alternativ eller om de kan ansvara för den biten, vet att vissa jag varit i kontakt med har använt sig av den lösningen. Då vill jag bara att du tänker på tiden, det kan vara kostnadseffektivt men tidsmässigt kan det ta längre tid att få produkten levereread om fakbriken låt säga ligger i Kina och någon beställer produkten här i Sverige. Gentemot om du betalar för ett mindre/större lager i Sverige som kanske kan kosta lite mer men levererar produkten betydligt mycket snabbare.
Nu ska jag inte säga att man inte kan få både och, det finns bra alternativ för allt nu för tiden man måste bara göra noggrann forskning.

Gällande posten/DHL är det lättast om du kontaktar de direkt och ber om att kanske få boka ett möte med de eller en telefontid för att prata om allt det där och även avtal och kostnader osv.

Vad du vill satsa på är först och främst service, att få produkten till kunden så snabbt som möjligt och till så låga kostnader som möjligt.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 16

2016-03-15, kl 14:36

Kollen

Kollen

Inlägg: 1

Om du har något av designerskills själv skulle jag rekommendera Inleed som är ett stabilt mindre webbhotell. Använder själv Prestashop som är ett av alla system som finns för eshoppar, och det har fungerat bra sen start. Dock är kanske inte prestandan den bästa om man säger så, men det har iallafall fungerat med ca. 50 unika besökare per dag:

http://brawebbhotell.com/sv/hosting/inleed/

Nu när min shop börjat växa, så blir det nog att växla upp till något med mer kräm (funderar på oderland).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 16

2019-03-10, kl 18:49

Alleman

Alleman

Inlägg: 3

Hejsan!

Ville bara infilka! Orderland har jag haft förut och var inte alls nöjd!

Jag skulle kika på en VPS om det är så att trafiken ökat markant!

Här finns en topplista för bra leverantörer: https://hittawebbhotellet.se/virtuellserver

Jag personligen kör FSdata! Är supernöjd!

Vänliga hälsningar,
Alexander

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2