Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Vill starta resebyrå

Inlägg 1 av 19

2010-03-17, kl 20:32

Elias

Elias

Inlägg: 3

Vill starta resebyrå

Hej

Jag har velat starta en resebyrå väldigt länge nu och är bestämd
på att göra det. Är det någon som har några förslag hur man kan göra
och vad man behöver för att kunna starta. Jag hade tänkt flyg till
Libanon, Syrien, Turkiet, Irak och sånna ställen.

Någon med några förslag?

Tacksam för all information som jag får!
Mvh Elias

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 19

2010-03-18, kl 01:44

Mio

Mio

Inlägg: 14

Hej Elias

Vi går i samma tankar du och jag, dock ej till samma platser men kanske vi kan chatta vidare på msn eller vad säger du?

Fritidsresegruppens vinterförsäljning och resultat ökar
Fritidsresegruppens vinterförsäljning går på högvarv. Enligt det brittiska moderbolaget TUI Travels niomånadersrapport ligger den 19 procent över förra årets vinterförsäljning vid samma tidpunkt. Samtidigt har kapaciteten ökat med 12 procent under samma period.

Den nordiska charterkoncernen utmärker sig positivt när det gäller sommarförsäljningen för 2008. Där är försäljningsökningen 23 procent jämfört med föregående år med bibehållna vinstmarginaler samtidigt som kapacitetstillväxten är 18 procent.

För den gångna sommaren blev försäljningsökningen 6 procent, antalet kunder ökade med 3 procent samtidigt som kapaciteten ökade med 2 procent.

Niomånadersrapporten är den första gemensamma för TUI Travel. Fortfarande redovisas dock de två bolagen TUI och First Choice separat. TUI:s nordeuropeiska division, där Fritidsresegruppen ingår, redovisar ett minskat resultat, från 186 till 130 miljoner euro. Det är dock Storbritannien som är orsak till vinstfallet. De nordiska länderna har ökat sin intjäning under niomånadersperioden enligt rapporten.

Mio

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 19

2010-05-11, kl 18:39

username

PgtPgt
PgtPgt

Inlägg: 1

Elias: Hur har det gått för dig? kommit någon vart?
Mio: vilken typ av researrangör har du tänkt att starta?

har själv varit i flygbranschen ett antal år, och funderar på att starta eget i samma bana som er.
Hör av er, når mig på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 19

2010-09-20, kl 21:16

username

Lisa
Selvin

Inlägg: 1

Hej funderar i samma banor men inriktning pa latin America. Hur har det gatt for er? Va behover man for att oppna en egen online resebyra?


Vore kul att hora ifran er och hur det har gatt.

Lisa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 19

2010-09-21, kl 09:24

Orust

Orust

Inlägg: 57

Hej
har oxå funderat på resebyrå. ex sydafrica, träningsresor mm
Hur har det gått för er? några tips på vägen?
Vilken nisch/målgrupp är överetablerad?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 19

2010-10-11, kl 13:59

oxse

oxse

Inlägg: 3

Hej !
jag har i tankarna att starta en internetbaserad resebyrå och sälja resor till Östeuropa . Jag har redan etablerat kontakter med leverrantörer.
Min fråga är vad ska man börja , vad är det första man ska tänka på. Har någon av Er redan kommit igång ?

oxse

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 19

2010-10-17, kl 10:18

Internet

Internet

Inlägg: 49

När man kör rese bolag. Måste man inte ligga inne med 100 000 i form av rese garanti eller nått? Jag kanske är ute och små cyklar

db

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 19

2011-01-27, kl 09:05

lottatravel

lottatravel

Inlägg: 1

Hej! Jag skulle ocksa vilja starta egen "webbresebyra" men tycker det ar jattesvart att fa klara besked om hur man "gar vidare". Helst vill jag inte kopa in mig i en franchise, men vet inte hur man far tillgang till Worldspan, Galileo, Amadeus, IATA licens osv. Hur har det gatt for er? Har nagon av er oppnat?Funderade pa att till en borjan ev nischa vin/golf eller andra temaresor till Frankrike (eftersom jag bor har) men vill garna kunna utvidga och bygga egna "paket"resor i framtiden.Tacksam for all hjalp och lycka till/ Lotta

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 19

2011-03-08, kl 17:01

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej allaDet verkar vara stort intresse av resebranschen. Även jag är intresserad av den. Jag hade tidigare en resebyrå och en researrangör. Skillnaden är vem som paketerar resan. Signaturen "Internet" nämner garanti. Det är främst researrangören som måste ställa garanti hos Kommerskollegium. Min arrangörsdel omsatte ca 1,5 miljoner, och på den omsättningen fick vi ligga med en garanti på 400.000 kronor. En resebyrå som inte paketerar resor har begränsad garanti till 50.000 kronor, vilket gör det ganska bra att dela på verksamheterna. Min resebyrå del omsatte ca 12 miljoner, och om jag inte delat dem skulle jag fått garantera bra mycket merBokningssystemen som Amadeus och Gallileo kan man oftast låna in sig på licenser, men en Amadeus licens kostar kring 20.000 kronor, vilket är värt att betala. IATA behövs ju egentligen endast för biljettutskrift. Vi hade partners som skrev biljetter åt oss. För det tog de 100-150 kronor /biljett. Det var det värt istället för att gå IATA utbildning.Jag var även inne på att chartra ett helt plan. Man köper stolar till tex Bangkok för ca 5-7000 kronor, medan om man chartrar kommer vman ned till kanske 2500 kronor / pax. Dock måste alla 200 pax betalas, men om man kan fylla hälften, har man nått brytpunkten. En stor fördel är att man är ur klorna på de stora flygbolagen som gör precis som de vill utan hänsyn till sina små kunder. Ett 200 pax plan måste mellanlanda. Den jag hade diskussioner med var ett litet flygpolag som skulle mellanlanda i Dubai, med tid för shopping ett par timmar. Jag hade dock inte muskler att chansa på 500.000 i och med att jag var ensam, så jag chartrade aldrig något plan...Jag har massor med ideer om vad och hur man kan göra. Med erfarenhet av branschen vet jag också en del om vad man inte bör göra.... Det kostar att göra fel ;-)Jag hoppas denna tråd är vid liv. Skall försöka komma ihåg att logga in om några dagar om se om någon svarat...Tack för nu!

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 19

2011-03-12, kl 09:34

oxse

oxse

Inlägg: 3

Tack så jätte mycket för ditt brev ! jag går i tankarna att starta ett eget resebyrå men har inte utbildning i IATA exempelvis. Det var bra att du ger ideér om hur man kan lösa det. Jag skulle vara jätte glad och tacksam om du kunde kontakta mig på meil [email protected] eller 076 27 52 446 . Jag är övertygad om att vi har mycket att prata om. Vänliga hälsningar Oxana

oxse

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2