Förenade Bolag hjälper att genomskåda blufföretagens knep

Textstorlek

Skriv ut

Förenade Bolag hjälper att genomskåda blufföretagens knep

Näringsliv

Marknaden för skojarföretag omsätter miljardbelopp årligen. Skojarföretag finner ständigt nya metoder och tillvägagångsätt för att, med hjälp av vilseledande försäljning, lura småföretagare in i avtal och affärer mot sin vilja. Förenade Bolag är ett företag som inte bara varnar för svartlistade företag på sin hemsida, de bistår också företag som hamnat i en knipa genom vilseledande försäljningsknep.

På Förenade Bolags hemsida publiceras en lista med bluffbolag som ständigt uppdateras. Listan är tillgänglig för alla företag utan kostnad och kan vara till bra hjälp om man tror sig ha råkat ut för ett oseriöst företag.

- Fördelen med att vända sig till ett företag som Förenade Bolag är att vi har kunskap om det rent avtalsrättsliga, något som är mycket viktigt. Allt för ofta är bluffakturor behandlade och bemötta felaktigt, dels för att man inte känner till sina rättigheter eller
hur den summariska processen generellt ser ut, och dels för att man följer felaktiga råd från till exempel internetforum. Det leder till problem.

- Att slippa den ofta otrevliga upplevelsen i att kontakta företagets representanter, som sällan är tillmötesgående, är en lättnad för många. Vår storlek ger oss dessutom en nyckelposition som är till stor nytta för anslutna företag och oss i vilken strategi vi väljer att använda i ärendet, säger Ludvig Isacsson, kommunikationsansvarig på Förenade Bolag.

Hanterar ärendet om man hamnat i en knipa
Förenade Bolag hjälper företag som råkat ut för vilseledande försäljning att reda ut vad som egentligen hänt och ta sig ur knipan. De börjar med att nysta ut händelseförloppet. Tillvägagångssättet varierar beroende på om man ingått ett muntligt avtal via en telefonförsäljare eller någon form av skriftligt avtal. I det första
steget identifieras bolaget som skickat ut fakturan, eftersom företagen ofta har olika signum/tillvägagångssätt. Bestridandet av fakturan görs som en del av strategin, och även utkrävandet av orderunderlag, i den mån det existerar. Småföretag som vill skydda sig själv mot skojarföretag kan välja att köpa ett årsabonnemang som ger
tillgång till Förenade Bolags tjänster, men tjänsterna fungerar väl även för större koncerner.

För ett par år sedan sålde skojarföretagen annonsutrymmen i telefonkataloger och branschtidningar. Numera har bluffaktörerna flyttat ut på nätet. Sökord och annonser i Internetbaserade företagskataloger hör till de vanligaste produkterna.

- Ett vanligt tillvägagångssätt är att företaget ringer upp och ber dig förlänga din "period" rörande sökord eller annan annonsering. Dessa abonnemang existerar vanligtvis inte, företagen ber er alltså förlänga ett abonnemang ni aldrig tecknat, och ofta skall du agera snabbt för att stressa dig till ett mindre rationell beslut, som till
exempel att teckna ett nytt, "avslutande avtal". Vid minsta misstanke bör man direkt avbryta samtalet. Ge inte den som ringer för mycket spelrum, de kontaktar dig enbart för att väva in dig i en situation du får svårt att ta dig ur, säger Ludvig Isacsson.

Ludvig Isacsson tips på hur du undviker skojarföretagen
- Undvik att svara på känslomässiga impulser. Genom att nämna ord som kronofogden, stämningsansökan och inkasso väcker blufföretagen reaktioner hos företagare, som minskar sannolikheten att man agerar rationellt. Försök att se igenom hoten och betrakta det hela ur ett rationellt perspektiv. Framförallt: lägg på om du känner att du behöver det.

- Om du blir uppringd av ett företag som verkar misstänkt är det klokt att be om säljarens namn, företagsnamn och telefonnummer och be att få återkomma. Om personen i fråga drar öronen åt sig och inte vill lämna ut uppgifterna, eller om du inte kommer fram på det angivna numret, kan det röra sig om ett oseriöst företag.

- Granska fakturan noga. Bluffakturor innehåller ofta ett antal felaktigheter som avslöjar dem. Betalningsmottagaren kan till exempel vara ett annat företag än det som står som avsändare, de enda kontaktuppgifterna kan vara mobiltelefonnummer och webbmailadresser (som @gmail.com), ofta står hemsidesadresser utskrivna - trots att de inte fungerar, man anger växelnummer som är avstängda, finstilt text
om att fakturan är ett erbjudande som inte behöver betalas, hänvisningar till ljudfiler och skriftliga avtal som inte existerar, med mera. Listan kan göras väldigt lång. Försök hitta information om företaget genom att söka på allt tänkbart från fakturan på Google: organisationsnummer, företagsnamn, produktnamn, bank- eller plusgironummer, men var försiktig med att följa råd från forum på internet. Goda råd kan bli dyra.

Klicka här för att se Förenade Bolags varningslista

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord