Textstorlek

Skriv ut

2012-04-03 08:59

Så bygger du upp en välbesökt blogg som företagare

IT & Media

Att blogga kan vara ett roligt och effektivt sätt att bygga ditt personliga varumärke som företagare. Här tipsar Jacqueline Kothbauer, författare till boken Mediababe om hur du bygger upp en framgångsrik blogg.

En blogg handlar enligt Jacqueline till skillnad från en tidning om en enda människas åsikter, kunskaper och personlighet. I tidningen samlas mängder av intervjupersoner och artiklar skrivs av olika journalister. Alla har de olika sätt att se på saker och skriva. I bloggen är det du som står i centrum. För att lyckas behöver du våga ta plats och kunna bjuda på dig själv.

- Det innebär inte att bloggen måste vara din personliga dagbok. Inte alls, men det är viktigt att du vågar visa upp dig själv på i alla fall en profilbild, berätta vem du är och varför du bloggar. Gör det enkelt genom att svara på frågan: "Vem är du och varför skall jag bry mig". Den finns i huvudet på varje besökares som hittar dig. Se till att besvara den först. Då är det lättare att hitta en röd tråd i vad du skriver, bilder du använder, videoklipp med mera, säger Jacqueline Kothbauer entusiastiskt.

Det är också enligt henne mycket viktigt att du själv är klar över varför du bloggar. Är det för att du vill skaffa ett jobb? För att dela en hobby med andra eller för att få nya kunder till ditt företag.

- Börja med att fråga dig vad du vill. Gå sedan tillbaks till frågan under punkt 1: "Vem är du och varför skall jag bry mig". Sociala medier antyder att bloggen handlar om ett umgänge mellan dig och dina besökare. Vad vill de få ut av din blogg? Ju fler kommentarer du får desto större bidrag ger besökarna till ditt innehåll. Uppmuntra det genom att besvara kommentarerna. Ställ frågor och besvara frågorna du får. En del kommer att mejla dig istället för att kommentera. Fånga upp vanliga eller intressanta frågor och gör det till ett innehåll.

När du själv är aktiv på detta sättet så menar hon att det det skickar en signal till läsarna att du är intresserad och bloggar för deras skull också, inte bara din egen. Att skapa vi-känsla kring en blogg är enligt henne en viktig aspekt för den som vill bli populär och slippa dra hela lasset själv.

- För att få fler att hitta din tjänst kan du dels lägga upp den på Bloglovin och lära dig att pinga och pusha dina inlägg. Än viktigare är att lägga kommentarer på sajter där du tror att din publik finns. Jag vänder mig till de som bloggar för att få en spännande karriär, fler kunder, bygga sitt personliga varumärke eller helt enkelt boosta sin blogg. Därför läser jag artiklar och blogginlägg inom dessa ämnen och lägger kommentarer och länkar till min blogg därifrån. Det bygger min trafik men också medvetenhet hos rätt målgrupp om Mediababe, boken och bloggen. Vem borde känna till din blogg och var finns dem ute på nätet?

Det som enligt Jacqueline Kothbauer ger mest trafik är dock nätverket av människor, som själv har stora bloggar och många Facebookvänner.

- Jag får varje dag trafik från människor i mitt nätverks om jag har ett nära samarbete med. Vi

puffar hela tiden varandra i blogginlägg och på Facebook, vilket ger mer än trafik. Min publik litar på mitt omdöme och blir mer nyfikna på de som jag rekommenderar och tvärtom. Nina Vem kan tänkas rekommendera och puffa för dig i sitt nätverk.

Nu sedan apparna (i mobiler och läsplattor) har gjort sitt intåg och det betyder att vi kommer få se allt fler tjänster fortsätter Jacqueline. Det kan exempelvis vara träningsdagboken i mobilen som hjälper dig att komma i form till våren eller avslappningsmeditationen som hjälper dig att sova till din iPod. Apparna är enligt henne verktyg som hjälper människor att tillfredsställa sina behov och lösa sina problem. Vad kan du hjälpa till med? Hur kan din blogg göra det jobbet?

- I själva verket har det aldrig varit så enkelt att synas och göra sin röst hörd för mängden tv-kanaler, tidningar, sajter, bloggar, webbtvprogram med mera har aldrig varit så stort. Alla jagar de nyheter till sin publik varje dag. Hjälp dem och du kommer att få din del i rampljuset och ditt varumärke kommer att bli starkare än någonsin.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord