Så får du PR i bloggosfären

Textstorlek

Skriv ut

Så får du PR i bloggosfären

Tips & Råd

Reklam och sponsring i bloggar är inget nytt och blir allt populärare. Jacqueline Kothbauer tipsar om hur du med bloggarnas hjälp lockar publik till dina evenemang.

Jacqueline driver kommunikationsbyrån Inclusion och har skrivit boken Mediababe, en handbok för företag som vill skapa en personligare dialog med kunder.

- De allra duktigaste bloggarna är de som bygger en karriär - oavsett om de är entreprenörer, politiker eller har något annat yrke, säger Jacqueline. Bloggandet handlar i allra största mån om att forma ett personligt varumärke och kunna presentera sig själv, vilket blir allt viktigare i yrkesvärlden.

Enligt Jacqueline är rätt använd marknadsföring i bloggar mer effektivt än traditionell reklam.

- Det är stor skillnad. En framgångsrik bloggares råd uppfattas inte som reklam utan som en rekommendation. Jonas Colliander, bloggforskare vid Handelshögskolan i Stockholm, menar att den rekommendationen kan ge lika stark påverkan som råd från goda vänner eller kollegor vi litar på och känner väl. Dessutom uttrycker många av oss sin personlighet med hjälp av konsumtion och aktiviteter.

- Om vi gillar en bloggare och dennes livsstil kan vi härma honom eller henne för att själva känna oss åtråvärda. Det är huvudanledningen till att kändisar används i marknadsföring. Idag har bloggare klivit in på samma arena. Ofta kan bloggarens påverkan bli starkare för att hans eller hennes publik haft tid att utvärdera bloggarens kunskap och intresse. Deras rekommendationer kan därför upplevas som mer trovärdiga, fortsätter Jacqueline. Traditionella kändisar har ett starkt imagevärde, men det är ingen hemlighet att de är köpta och inte behöver ha någon koppling alls till produkten. Dessutom finns det ingen kommunikation mellan kändisen och dennes publik i klassisk reklam.

- Bloggare är mer lättillgängliga. Där kan kunden se vad andra tycker om rekommendationen, vilket också kan påverka hans eller hennes beslut. Ser man på Facebook visar deras egen statistik att en länk från någon i en individs nätverk får fyra gånger fler klick än en bannerannons på Facebook. Sociala medier är en ny form av mun mot mun-marknadsföring, som är mycket effektiv, säger Jacqueline.

Hur skiljer sig reklam för ett evenemang från att skicka ut information om en produkt?
- Att bara skriva om en produkt är ganska begränsat, om det inte är en teknisk apparat. Framför allt saknas användarperspektivet. För en konferens, mässa eller annat evenemang är upplevelsen kärnan i kunderbjudandet. Att få en personlig beskrivning och skapa dialog kring evenemanget går alldeles utmärkt i en blogg. Dessutom finns det mängder av olika infallsvinklar för bloggaren att skriva eller göra bilder och film om.

- Det viktigaste att tänka på när man jobbar med bloggare är att inte ge strikta instruktioner, säger Jacqueline. Ge dem istället bra material så att de är enkelt och tidseffektivt att blogga om ert evenemang. Fråga gärna vad som intresserar dem och vad de behöver. Rörligt material engagerar mer än bara text och bild. Att skicka videoklipp som ligger på YouTube är ett utmärkt sätt att dra nytta av det. Den tekniska kvalitén behöver inte matcha professionell reklamfilm, viktigare är att berätta om upplevelsen som besökarna bjuds på. Gärna på ett personligt sätt och låt olika röster och människor komma till tals. Då når man ut bredare och engagerar en publiken mer.

Jacquelines tips: Så når du ut via bloggar:
1. Var beredd på att bloggarens personliga åsikter kommer att speglas i ditt budskap. För bloggare finns inga etiska regler såsom för journalister och press, vilket innebär att de kan risa och rosa som de vill. Respektera att en stor del av bloggarens personliga varumärke ligger i personligheten!

2. Hitta rätt bloggare. Med Google eller liknande verktyg kan du genom statistik hitta vilka bloggar som är störst och mest inflytelserika inom ditt område. Plocka ut 35-50 stycken och begränsa sedan urvalet till omkring 10 bloggar som känns helt rätt. Tänk också på att bloggare har ofta god koll på varandra - hittar du en bloggstjärna länkar hon eller han ofta till andra inom sin bransch eller ämne.

3. Bygg relationer! Genom att erbjuda exklusivt material, förhandstittar eller ensamrätt på nyheter som kan öka bloggarens cred skapar du ett välmående samarbete.

4. Väldigt få bloggar på heltid. Ta hänsyn till det genom att utforma ditt material så att det enkelt och smidigt att använda. Anpassa text och bilder efter de viktigaste bloggarnas stil så att de slipper lägga tid på att redigera för mycket.

5. Skapa snackisar! Börja i god tid innan ett evenemang; ska du exempelvis anordna en konferens, starta en konferensblogg som följer förberedelserna i några månader innan. Bjud gärna in kända bloggare för att gästblogga. Integrerar du dessutom sociala medier som Facebook får du en bredare spridning för informationen och skapar en buzz kring eventet.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord