Så skapar du en vision för ditt företag

Textstorlek

Skriv ut

Så skapar du en vision för ditt företag

Tips & Råd

De flesta företag har formulerat en visionsmening som en del i affärsplanen. Men det är få som förstått sprängkraften i en engagerande framtidsvision, som alla förstår och tar till sig. Marie Alani och Helena Timander har tillsammans skapat Vision Takeoff och lär företag, team och individer att skapa visioner som ger resultat. Här ger de dig och ditt företag tips om hur man skapar en mer effektiv vision.

Vad är en vision?
En vision är en framtidsbild som är så magnetisk att den driver till handling. En stark vision fungerar både som bränsle och vägvisare, och den hjälper företaget att motivera medarbetare, attrahera kunder och partners och att ta strategiskt viktiga beslut.

En vision behöver inte vara mätbar, den behöver inte ens vara helt möjlig att uppnå. Vi brukar sammanfatta kriterierna för en kraftfull vision så här:

1. engagerande och starkt kopplad till företaget, teamets och dina grundläggande värderingar
2. visuell och möjlig att förnimma med alla sinnen
3. tydlig och lätt att beskriva och formulera
4. utmanande och krävande att nå, utanför komfortzonen
5. eftersträvansvärd, en plats och ett tillstånd ni har en stark önskan att nå
6. långsiktig, 3-5 år bort. Målen blir milstolpar på vägen.
7. levande, omvärlden förändras och visionen måste följa med

Varför är det så viktigt att ha en vision för sitt företag?
- Det finns många nyttor med en stark vision. Den främsta nyttan är att den ger energi och handlingskraft. Viljan att nå visionen är en fantastisk kraft som även smittar av sig på omgivningen.
- Den ger fokus och underlättar prioritering. När “att-göra-listan” känns oändlig kan ni ta ett steg tillbaka och fundera över vad som är viktigast att lägga tid på just nu för att närma sig visionen. Ni investerar er tid istället för att spendera den.
- Den vägleder till rätt beslut. Affärslivet är fullt av beslut. När ni är på väg mot en tydlig vision blir det lättare att se situationer ur olika perspektiv och ta rätt beslut.
- Den skapar tydlighet och attraherar omgivningen. När det är tydligt för alla vart ni är på väg öppnar det för möjligheter till nya kontakter och idéer och spännande samarbeten. Alla vill följa en vinnare.
- Den ökar motivation i motgång. Ibland behöver vi extra motivation när vi möter motgångar eller när vi har en mindre rolig uppgift framför oss. När belöningen är tydlig är det enklare att klara av hinder på vägen.
- Den ger en mer stimulerande vardag. Genom att “leva sin vision” varje dag så blir resan dit lika engagerande som att nå slutdestinationen.

Vad kan hända om man inte har en vision för sitt företag?
- Företag utan en stark vision går miste om den potential som finns i att samla medarbetare, kunder och partners kring en engagerande framtidsbild. Här finns möjlighet till högre omsättning, ökad lönsamhet, nya och större marknader och mer lojala och högpresterande medarbetare. Titta på Google och Apple.

- Många företag blandar ihop begreppen vision och mål och tror att det är samma sak. Men visionen är det som skapar engagemang och motivation, målen är mätbara milstolpar på vägen. Båda är viktiga för verksamheten, men de har olika syfte och funktion. Ett omsättningsmål kan aldrig skapa samma engagemang som bilden av en utmanande seger längre fram. Det är inte höjden på hoppet som engagerar, utan känslan av att vara en vinnare på den arena ni valt.

Hur kommer det sig att så många företagare inte tar sig tiden att tänka igenom sin vision?
- Vi tror dels att det beror på att det ligger för långt fram. Företagare vill se resultat på en gång. Men om ni tar er tid att skapa en tydlig vision så blir det också enklare att skapa resultat i nutid. Det finns även de som inte förstått vad en vision faktiskt kan ge, men vi vet att det fungerar och kan skapa resultat direkt!

Hur gör man när man skapar en vision?
- En företagsvision som engagerar kräver att hela företaget är involverade i processen. Alltför många företag gör misstaget att låta ledningsgruppen slå fast en vision och tror sedan att alla ska bli engagerade per automatik.

- I mindre företag kan man göra olika typer av gemensamma övningar. En bra övning är att skriva en fiktiv tidningsartikel som beskriver företaget om 5 år. Vilken arena spelar man på, vilka aktörer finns där och vad är det som gör företaget till en vinnare? I större företag är det förstås svårt att låta alla medarbetare personligen påverka visionen. Då är det desto viktigare att kommunicera ut den på lokal nivå och låta varje dotterbolag, lokalkontor eller avdelning skapa sin egen vision inom den övergripande visionen.

Vilka är de vanligaste misstagen när man skapar sin vision?
- Det är när man blandar ihop vision och mål! Det är lättare att sätta mål eftersom de är konkreta och närmare i tiden. Det är viktigt att ha mål men man ska då sätta målen utifrån sin vision och inte tvärtom. Sätter man en vision utifrån sina olika mål så kan det lätt bli spretigt. Det är även vanligt att man missförstår vad en vision är. Man säger att man har en vision och skriver ut den på hemsidan men sedan använder man sig inte av den. En vision behöver leva och användas varje dag.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord