Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Hur går jag tillväga?

Inlägg 1 av 2

2007-07-09, kl 18:13

username

Sara

Hur går jag tillväga?

Jag funderar på att starta eget men är lite förvirrad. Vad är det man behöver göra egentligen? Jag ska starta enskild näringsverksamhet. Jag ska inte ha några anställda utan det är bara jag. Vill inte säga vad jag ska göra men det är en tjänst(typ som att klippa folks gräsmattor.) Dom kommer abonnera på tjänsten och betala en fast summa i månaden.

Hur ska jag göra för att starta upp det hela? Vad ska registreras och vart?
Hur mycket dras i skatt? Och socialaavgifter? (är det nåt mer det dras för?)

Som jag har förstått så måste jag själv beräkna hur mycket inkomst jag kommer ha första året. Så dom vet hur mycket jag ska betala i skatt osv.
Men hur kan jag veta det? Jag kommer börja med bara ett par kunder men tanken är ju att jag ska få fler under året, men hur många är ju omöjligt att veta.

Skulle bli så glad och tacksam om någon kunde förklara det hela för mig.:)

[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-07-09, kl 18:52

hfohrman

hfohrman

Du söker f-skatt på skatteverket. Sedan kanske du bör ha en företagsförsäkring. Sedan kan du börja.

Som företagare SKALL du dessuton ha en bokföring. dvs alla inkomster och utgifter skall bokföras.

Hur mycket skatt. Om du nu klipper gräs som ditt exempel så antar jag att du klipper åt privatpersoner.

Ett litet exempel.

Under en sommar debiterar du ut låt säga 70 000:- + moms. =87 500. Och du har kanske 10000:- + moms i utgifter (gräsklippare, försäkring, resor till kund osv)  =12 500:-

Momsskillnaden 17500:- - 2500:- = 15000:- skall skattmasen ha.
Sedan drar du 25% för egenavgifter på skillnaden 70 000:- minus 10 000:- = 25% på 60 000:- Vilket blir 15 000:- till skattmasen.

Så av dina 70 000:- blir det 60 000:- efter utgifterna. Och sedan 45 000:- när egenavgifterna är betalda.
Och dessa 45 000 som blir som en lön får du sedan betala vanlig a-skatt som om du jobbade och hade 45 000:- i lön.
(exakt vad detta blir beror ju på mycket typ var du bor, med i kyrkan eller ej, Hur hög är din totala lön under året?)

Och detta med att du betalar f-skatt ocm är summan av alla skatter så skall du när du registrerar företaget uppge vad du tror. Och som du säger är det ju svårt att uppskatta. Men det får man göra. Och sedan följa upp siffrorna. Ligger det helt fel efter 2 månader lämnar man en ny deklaration osv.
Skulle det efter 2 månader till visa sig att även detta ligger fel kan man justera igen.

Vad du sedan skall betala exakt får du fram nästa år när du deklarerar. Men att få hög efterskatt är ju inte så kul. Man kan åka på straffränta dessutom. Och att få tillbaks känns kanske kul just då men det är ju bara att man betalt in för mycket tidigare så att det blir rätt är det bästa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat