Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Verksamhet som investeringskonsult?

Inlägg 1 av 1

2011-04-11, kl 22:36

portföljen

portföljen

Verksamhet som investeringskonsult?

Hej alla,

Jag har två idéer (som är starkt relaterade till varandra) som jag skulle vilja få lite reflektioner kring. Men först lite kort bakgrund om mig. Jag tog en magister i kemi 2010 och hoppade relativt snabbt på att även komplettera till en apotekarexamen/legitimation, vilket jag kommer vara helt färdig med sommaren 2012 om allt klaffar. Min akademiska bakgrund är alltså naturvetenskaplig och forskningsinriktad. Utöver det akademiska har jag ett intresse för ekonomi och är en idérik person - många möjliga och omöjliga idéer kring nya produkter har fötts i mitt huvud. Det jag skall ta upp här idag är dock urbota träigt jämfört med mina mer utsvävande tankeskapelser.

Under 2010 började jag investera på aktiemarknaden, och jag har tydligt sett hur kraftigt läkemedelsbranschens aktier kan pendla beroende på nyhetsflödet. Något som har slagit mig är hur dåligt underbyggda besluten om att köpa och/eller sälja aktier måste vara. Människor sitter alltså och tar beslut om ansenliga summor pengar utan att ha kunskap nog att ens göra kvalificerade gissningar och bedöma t.ex. en läkemedelskandidats sannolikhet att komma vidare i processen mot registrerat läkemedel. Detta tänkte jag hjälpa dem med.

Vad jag till en början vill göra är att erbjuda en sorts tjänst som investeringskonsult, där jag bedömer den vetenskapliga bakgrunden bakom t.ex. ett nytt preparat eller en specifik studie och dess betydelse för ett preparat i realiteten. Sen har jag sett en hyfsad mängd erbjudanden om nyemissioner i diverse pharma-bolag sedan jag började intressera mig för aktier, och när någon funderar på att investera några hundratusen eller kanske miljoner i en nyemission så kan de verkligen ha nytta av lite oberoende rådgivning kring ett bolags produkter.

Så… hur kommer man igång med en sådan verksamhet som investeringskonsult? Var börjar jag marknadsföringen? Jag måste givetvis bygga upp ett renommé, men alla reflektioner kring vart jag börjar är välkomna.

Vidare funderar jag på möjligheterna att starta en riskkapitalfond med fokus på pharma/biotech. Men det kan vi fundera vidare på vid ett senare tillfälle. Men är det ens möjligt? Hur svårt är det?

Svara Svara med citat