Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fakturaköp

Inlägg 1 av 6

2005-04-16, kl 21:14

username

Sigvard
Odenbjörk

Inlägg: 9

Fakturaköp

Fakturaköp, jag förmedlar i hela europa samt i usa. Fakturaköp kan vara en väg för dig att finansiera dina aktiviteter eller så kan du arbeta med att förmedla Fakturaköp för andra. Fakturaköp den riskfria finansieringen

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-04-17, kl 12:19

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Behöver man pengar är banklån mycket billigare och bättre än än att göra på ovanstående sätt. Avrådes bestämt från detta.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-04-17, kl 14:24

username

Sigvard
Odenbjörk

Inlägg: 9

...Låter ju enkelt när du uttrycker det...Jag skall rekommendera några av mina kunder vilka ej har möjlighet enligt dem själva, att erhålla en bankfinansiering att kontakta dig för deras kredit behov.

Mvh Jim Odenbjörk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-04-20, kl 22:13

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Jim,

Fakturaköp har säkert sin plats i finansieringsportföljerna men jag tycker ändå att Lars har en rejäl poäng. Att sälja sina fakturor är ett dyrt sätt att finansiera sin verksamhet. Kostnaderna brukar vara 3-10 procent av fakturavärdet, dvs typ 4-13% av omsättningen eftersom de flesta vanliga svenska fakturor innehåller 25% moms. Jag har själv räknat på det rätt ingående och kommit fram till att i stort sett samtliga andra finansieringsformer är att föredra om man ser till kostnaderna.

De flesta fakturaköpare accepterar inte heller samtliga krediter, utan köper bara fakturor från bra betalare och lämnar resten kvar hos kunden. Det innebär att argumentet att fakturaköparen tar över kreditrisken i praktiken inte tillför något värde.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-04-27, kl 00:23

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Från 60-talet till 80-talet var jag företagsinredare, Många av mina kunder var just sådana här företag så nog har jag en inblick inte bara i dessa utan i de flesta brancher, och jag kan konstatera det som redan då var lysande stjärnor är det än mer idag. Låter ex. H&M bekant jag vet var varenda affär fanns till mitten av 80-talet.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-09-30, kl 14:49

username

Medlem
#35495

Inlägg: 1

jag har ett internetföretag och har fått växtvärk. Är det verkligen så illa med faktura sälj då?
Jag står ju aldrig risk eftersom jag säljer efter beställningar och det alltid görs UC på kunder...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat