Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra moms på varuimport utanför EU med mera...

Inlägg 1 av 3

2005-04-18, kl 13:52

mellow

mellow

Inlägg: 25

Bokföra moms på varuimport utanför EU med mera...

Jag har importerat varor som ska säljas på min webshop från länder utanför EU; USA, Kina etc.
En del av dessa ordrar har har sluppit undan både tull och moms på vägen till mig och på någon order hade de skrivit ner värdet på paketet och jag har således betalat in en för låg moms (detta var visst inget större problem enligt en annan tråd eftersom momsen betalar jag ändå in sedan i slutändan efter försäljning - men hur förklarar jag att jag betalat moms för låt säga 500:- fast räkningen var på 1000:- ?).

Jag har nu bokfört inköpen enligt följande:
Konto 4010 Debet "Inköp av material och varor"
Konto 1930 Kredit "Checkräkningskonto"

Fråga 1) Hur bokför jag den moms jag betalat in? (eller avsaknad av inbetalad moms?)

Fråga 2) När jag säljer varor nu tar jag delvis betalt med betalkort, företaget som sköter detta tar några procent av beloppet och betalar ut inkommande betalningar under veckan en dag i veckan. Ska jag bokföra varje order som är betald med betalkort eller bokför jag hela klumpsumman jag får från bolaget som sköter kortbetalningen en gång i veckan? (summan är ju något lägre än orderpriset)

Jag är precis grön på dethär och tycker fortfarande det är jobbigt att få det rätt med kredit/debet på verifikaten.

Mycket tacksam för några tips i rätt riktning.

Mvh,
Michael

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-04-25, kl 16:28

username

Barbro
Larsson

Inlägg: 58

Debet 4010 eller 4050 Inköp material o varor utlandet
Debet 2640 Ingående moms
Kredit 1930 Checkräkning

Enligt ditt exempel har du ju betalat 50% moms och det kan väl inte stämma?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-04-25, kl 22:18

mellow

mellow

Inlägg: 25

Hej! Tack för svaren!

Nä jag har inte betalat 50% moms, jag menade att jag betalat moms för ett varuvärde av 500:- fast det egentliga värdet var 1000:-

Inläggets betyg
Svara Svara med citat