Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild firma

Inlägg 1 av 7

2005-04-25, kl 16:20

username

Rikard
Bengtsson

Inlägg: 9

Enskild firma

Jag vill starta ett företag som ska sälja cyklar och tillbehör, kollat upp lite vilken typ av företagfom som skulle passa mig och det är enskild fima... men ärligt talat fattar jag ingenting!

Hur är det med momsen?? Betalas den månadsvis eller årsvis?
Hur deklarerar jag??
Visst behöver jag inte ha revisor??
Sen finns det säkert nån som har lite tips och ideer att bidraga med... maila då mig!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-04-25, kl 16:21

username

Rikard
Bengtsson

Inlägg: 9

mailadressen är [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-04-26, kl 22:54

Stefan

Stefan

Inlägg: 84


Momsen: beror på. Omsätter du mindre än ca 700.000kr / år så kan du betala den en gång per år i deklarationen (om jag minns rätt).
Å andra sidan är det troligt att det är mycket inköp i början av företagsstarten, vilket kan göra månatlig redovisning förmånligare, eftersom du då kan få tillbaka på momsen av staten en gång i månaden!

Deklaration: en gång per år

Revisor: nej, inget krav för enskild firma, men fundera starkt över att ha någon som kollar av iaf ett par gånger per år... speciellt om detta är ditt levebröd, det är trist att behöva betala massa mer i skatt än man har råd med, eller så kanske du betalar för mycket i skatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-04-26, kl 22:55

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

(och, nej, jag mailar inte, det är bättre att skriva ett öppet svar här som alla kan läsa och dra nytta av, eller kommentera)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-04-26, kl 23:48

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Detta att betala moms varje månad är att föredra spec. i början men det finns en annan aspekt och det är att du kan styra även andra inbetalningar under vissa omständigheter i detta fall.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-05-01, kl 14:33

Homann

Homann

Inlägg: 49

Om man har mycket inkomster men får utgifter (tex tjänsteföretag), så är det bättre med årsmomsn. Den moms du inte har betalat in ligger till grund för räntefördelning. Så, om du säljer för 850.000:- och har utgifter för 50.000:-, så har du 31/12 en momsskuld på (ca) 200.000:- och lika mycket pengar på ditt företagskonto. Momsskulden minskar ej underlaget för räntefördelningen, så året efter kan du föra över ca 18.000 från inkomst av tjänst till inkomst av kapital.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-05-02, kl 21:57

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

Homann, fast man får se upp med om man underlåter att skicka in uppdatering av underlag för preliminärbeskattning när det skiljer mer än ett basbelopp.
(... och momsen ingår i prel-skatten).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat