Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Varning för MAMUT - oseriöst!

Inlägg 1 av 8

2005-04-30, kl 10:29

bamsesmurf

bamsesmurf

Inlägg: 4

Varning för MAMUT - oseriöst!

Varning för MAMUT - oseriöst!

Mamut ett norskt företag, ägt av norska storfinansiärer med förgreningar i Amsterdam, tar sig in
på den svenska marknaden, det är väl inget konstigt
med det??

Men, hur oseriös får man egentligen vara? Ser man en Mamut-annons
kan man på långt avstånd läsa priset: "Nu endast
4000:-". Går man närmare kan man se en riktigt
småstilt text under prislappen. Den som orkar leta
fram ett förstoringsglas kan läsa den riktigt
finstilta texten: "Serviceavtal 200:- per månad
tillkommer". 200:- per månad blir 2.400:- kr per år.
Detta är inget annat än en riktigt oseriös
presentation av priset.

Det visar sig att om man köper systemet för 4000:- kr,
då slutar programmet att fungera om man inte varje år
betalar 2.400:- kr för service!!! Vissa av Mamuts
program kostar t.om. mer andra året än vad man
betalade när man "köpte" programmet. Lurendrejeri!!
Alltför många har säkert redan fastnat i "bondfällan"
och betalar dom inte så blir det ett ärende för
kronofogden.

Inte nog med detta. Jag tillhör dem som under tre års
tid fått otaliga broschyrer från Mamut i min brevlåda.
Inte en gång har det varit annat än "röda" prislappar
på programmen. "Köp nu - Spara över 3000:- i januari"
- "Introduktionserbjudande spara 4000:-" etc. Alla vet
ju att den svenska marknadsföringslagen inte tillåter
röda prislappar i evighet. Mamut bryr sig inte! - Oseriöst!

På senaste tiden har jag också fått broschyrer där
Mamut t.om strukit den finstilta texten från sina
broschyrer. Har dom då upphört med att kräva betalt
för att programmet skall funger år 2 osv?? NEJ - den enda
skillnaden är att nu kommer kravet om serviceavtal som
en ren kalldusch! Fräckt!

Helt nyligen fick jag en broschyr från Mamut med
texten "Marknadens lägsta priser". - Vilken fräckhet!
Man säljer ett simpelt bokföringsprogram för 890:- kr.
Priset inkluderar t.om fri service i 6 månader. Ja,
det är kanske billigt. Men det man inte vet är att
redan efter 6 månader dimper det ner en faktura på
948:- kr (79 kr per månad) för service det kommande året. Betalas inte den fakturan omgående, då slutar programmet att fungera. Helt otroligt, men så svinaktigt är det faktiskt!

Om nu Mamut är så oseriösa när dom säljer, hur blir
det sedan om man behöver hjälp när man väl har köpt.

Skulle man inte kunna begära av t.ex Företagarna att
den organisationen prövar Mamuts agerande inför
marknadsdomstolen.

Det finns många andra aktörer som säljer ekonomisystem
i Sverige, men Mamut står helt ensamma om att agera så
här oseriöst. - Välj därför istället en annan
leverantör! - Vi förväntar oss en ursäkt från Mamut!
Till dess: Bojkotta Mamut

Dom sitter väl hemma i Norge och skrattar åt "dom
dumma svenskarna".

Inga uppgifter i denna tråd kommer från annan källa än Mamuts egen hemsida och Mamuts annonser!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-04-30, kl 13:36

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nu har jag aldrig använt Mamut så egentligen kan jag inte uttala mig om detta program specifikt men servicavtal brukar alla administrativa program utgå från att man ska ha. Vill man inte så är det bara att säga upp avtalet. Den enda programtyp där man inte klarar sig utan servieavtalet är löneprogramen om man vill använda sig av funktionerna med automatiskt beräknade skatteavdrag eller utskrifter för redovisningen av skatter och sociala avgifter. Eftersom %-satserna ändras mellan åren så fungerar inte detta utan nya versioner men däremot så finns det ju inget som hindrar att man själv räknar på detta vid sidan av programmet.
Inget program som finns liggande hemma på din egen dator kan sluta fungera bara för att du inte längre betalar för ett serviceavtal.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-04-30, kl 14:10

bamsesmurf

bamsesmurf

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av:

.....Inget program som finns liggande hemma på din egen dator kan sluta fungera bara för att du inte längre betalar för ett serviceavtal.


Där ser man. Till och med Du skulle alltså kunna bli lurad av Mamut. För man tror ju inte att detta är möjligt. Å andra sidan vet ja alla att man med virus mer eller mindre kan få datorn att hoppa jämfota. I Mamuts fall är det helt enkelt så att Du behöver en kod för att programmet skall fortsätta att fungera - OCH DET BARA ÄR SÅ! Mamuts program fungerar 6 månader eller ett år på sin höjd. Sedan måste Du betala för att få koden! Karinj - återkom när Du har kollat med Mamut. Har jag rätt, så hjälper Du mej väl att sprida detta vidare så att vi kan stoppa eländet??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-04-30, kl 14:17

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Många här på tråden har inte en aning om vad dom ska välja och då är det bra att få sådana här upplysningar och så får man ta ställning hur man ska göra. Själv kommer jag inom kort med en hemsida där man bl. kommer att kunna läsa om juridiska anvisningar och verkligheten, vad man ska tänka på inför start av företag och mycket mer.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-05-01, kl 14:27

Homann

Homann

Inlägg: 49

Att ha serviceavtal på 20% (eller mer) är inte ovanligt, men att man skall förnya en licens varje år för ett sådant billigt program, det är inte vanligt (hoppas jag?). För de dyra ingenjörsprogram som kostar 200.000:- och uppåt, brukar det vara så att man får betala varje år för att de skall funka.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-05-01, kl 21:43

bamsesmurf

bamsesmurf

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av:

Att ha serviceavtal på 20% (eller mer) är inte ovanligt, men att man skall förnya en licens varje år för ett sådant billigt program, det är inte vanligt (hoppas jag?)



Jo, det vore väl OK med 20 % och om det angavs tydligt och var frivilligt. Men ingetdera gäller Mamut. Se gärna bannern bara ett par centimeter ifrån denna text. "Komplett företagspaket från 890:-" För 890:- får Du bara ett simpelt bokföringsprogram - ingenting annat - långtifrån ett komplett företagspaket. Sedan det värsta av allt 890:- gäller för 6 månader. sedan kommer fakturan på 948:- kr - Antingen Du vill eller inte. Klicka på banner på denna sida och kontrollera. Det är inte lätt att se, men det går.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-05-04, kl 18:55

username

Susanna
Makstin

Inlägg: 41

De flesta affärssystem (Mamut, Navision, SAP R/3, System Andersson exempelvis) får du betala licensavgifter på varje år. Navision uppgraderas inte automatiskt och man behöver inte ha serviceavtal om jag fattade konsnulten som föreläste om Navision igår rätt.
System Andersson uppgraderar automatiskt och du måste betala serviceavgift/licens varje år annars släcks programmet.

Frågan är ju hur motiverat det är med ett affärssystem i ett litet företag. Tillverkningsföretag/legotillverkare kan ju ha användning för ett schysst verkstadsprogram, men en mindre rörelse med köp/sälj kanske klarar sig med ett bra bokföringsprogram.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-05-04, kl 21:29

bamsesmurf

bamsesmurf

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av:

...... men en mindre rörelse med köp/sälj kanske klarar sig med ett bra bokföringsprogram.



Jo, helt rätt. Ett mindre företag - ett mindre program. I ett litet företag är det dessutom ofta ekonomin som styr - man har inte råd till något större system.
Men det är inte detta det är fråga om. Om jag köper något (spelar ingen roll vad) så bör jag kunna kräva av leverantören att han upplyser mig om priset! En leverantör som medvetet döljer delar av priset - DEN LEVERANYÖREN ÄR OSERIÖS!! Mamut döljer den stora kostnaden! Titta på länken på denna sida: "Komplett företagspaket 890:- kr". För det första är det inget annat än ett simpelt bokföringsprogram som Du får för 890:-kr. SEDAN måste Du betala 948:- kr VARJE ÅR, annars slutar programmet att fungera. FRÄCKT - OFÖRSKÄMT. Informationen är väl dold - men klicka på länken på denna sida - ger Du Dig rejält med tid kan Du på ett undanskymt ställe finna texten: "kostnaden för serviceavtal är obligatorisk under programmets driftstid" FRÄCKT!!
Lura inte småföretagare - dom har det svårt nog ändå!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat