Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Momsredovisning - vad händer sedan

Inlägg 1 av 2

2005-04-30, kl 14:14

username

Lena
Sjöberg

Inlägg: 18

Momsredovisning - vad händer sedan

Hej - när man gjort sin momsredovisning och bokat ingående och utgående moms på redovisningskontot - vad händer sedan? Jag har EF och momsredovisning en gång per år.

Jag har ett kreditsaldo på mitt redovisningskonto för moms dvs jag är skyldig skattemyndigheten pengar. Gjorde min momsredovisning i bokföringssystemet vid årsskiftet. Nu gör jag min deklaration och lämnar in. I slutet av året får jag min slutskattesedel och då är momsen bara en av många poster som tillsammans avgör om jag får pengar tillbaka eller kvarskatt.

När ska jag nolla mitt redovisningskonto för moms och kreditera kassakontot? När jag deklarerar, när jag får min slutskattsedel eller är det enda rätta att faktiskt göra en inbetalning som jag kan bokföra den dag jag gör den??

mvh
Lejonelle

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-05-02, kl 22:12

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

Bra fråga :-). Jag upptäckte vid årets deklaration att jag glömt att nolla momskontot förra året, eftersom jag fick tillbaka på skatten (dvs, ingen insättning behövdes, och momsen var redan betald så att säga).

Nu satte jag in alltihop istället, överskottet kommer väl tillbaka i slutet av året hoppas jag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat