Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vad hör till omsättningen?

Inlägg 1 av 7

2005-05-03, kl 00:47

psyonet

psyonet

Inlägg: 5

Vad hör till omsättningen?

Jag håller på med momsdeklarationen och jag undrar vad som hör till omsättningen. Är det endast varor som man köper och säljer (netto) eller hör även förbrukningsvaror och dylikt till omsättningen?
Tacksam för svar.

MVH Jonas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-05-03, kl 14:01

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Allt som hör till företaget som är inköpt av andra företagare.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-05-03, kl 15:35

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Din omsättning för en period är summan av det du sålt för under den perioden. Om det sedan är fakturor du skrivit till andra företag eller privatpersoner eller om det är pengar du mottagit vid ett kontantköp spelar ingen roll. Omsättningen har heller inget med dina inköp att göra, bara dina försäljningar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-05-03, kl 22:34

username

Lena
Sjöberg

Inlägg: 18

Snälla Karin, får jag ställa en följdfråga? Mitt bokföringsprogram säger att min omsättning i momsredovisningen för 2004 inte är exakt samma belopp som summan av all min försäljning enligt resultatrapporterna. Det är jättekonstigt tycker jag, kan det vara så? Eller ska jag utgå från att jag gjort något bokföringsfel och gå igenom mina verifikationer?
mvh
Lejonelle

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-05-03, kl 22:49

username

Lena
Sjöberg

Inlägg: 18

Glöm min fråga Karin, jag hittade felet som jag gjort. Jag hade lagt till ett konto i min kontoplan men inte fått med markeringen för momspliktig omsättning. Du återstår bara att lista ut hur jag ska korrigera det hela...
Lejonelle

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-05-04, kl 14:16

psyonet

psyonet

Inlägg: 5

Okej, omsättningen är endast försäljningen alltså??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-06-21, kl 01:35

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 2

Omsättningen är väl bara försäljningen exkl. moms som jag förstår det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat