Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Jobb + enskild firma

Inlägg 1 av 4

2005-05-03, kl 12:59

nforsman

nforsman

Inlägg: 21

Jobb + enskild firma

Hej, jag har funderat på att starta ett företag men jag har tänkt att jobba under tiden. Hur ska man göra om man vill ta ut "lön" från företaget alltså eget uttag, om man har ett jobb oxå? har hört att man måste ha en FA-skatt. vad betyder allt detta... det kanske är en dum fråga

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-05-03, kl 14:16

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Att ha FA skatt betyder att du även har företag, men i början kanske du har mer utgifter än inkomster och då är det dumt att sända in pengar till skattemyndigheten. Det gör du ju redan på din ord. arbetsplats.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-05-03, kl 22:30

username

Lena
Sjöberg

Inlägg: 18

Hej - det finns inga dumma frågor. FA skatt betyder att du både har F-skatt (företag) och vanlig A-skatt (som anställd). Du ansöker om F-skattsedel och för att du ska få det krävs att du har en självständig verksamhet som drivs med vinstsyfte. F-skatt betyder inget annat än att du är registrerad som företagare, vilket betyder att personer som anlitar dig inte måste betala arbetsgivaravgift. (Om du tar jobb som målare hos mig måste jag betala sociala avgifter eftersom jag har "anställt" dig. Men om du har F-skatt så lovar du mig att du själv sköter sånt, så jag behöver bara betala din faktura.). Om du har enskild firma är det företagets vinst som du får skatta för, inte hur mycket pengar du tar ut. Du lämnar in en preliminärdeklaration som visar hur mycket lön från ditt jobb och hur mycket vinst och moms som du räknar med att det ska bli i ditt företag. Utifrån det så räknar skattemyndigheten ut en preliminärskatt som gäller både företaget och anställningen. Sedan är det precis som vanligt i slutet av året när du deklarerar, då redovisar du lön från anställningen och deklarerar din näringsverksamhet med intäkter, utgifter och moms. Din skattepliktiga inkomst räknas ut och jämförs med hur mycket prel skatt du har betalat och så blir det kvarskatt eller pengar tillbaka.
Ha det gott
Lejonelle

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-05-04, kl 08:28

nforsman

nforsman

Inlägg: 21

Tack!
Nu förstår jag detta lite bättre.

MVH/Niclas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat