Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Bank-/postgiro och fakturabetalningar

Inlägg 1 av 4

2005-05-03, kl 23:25

username

Jonas
Åström

Inlägg: 2

Bank-/postgiro och fakturabetalningar

Hej.

Jag och en kamrat har precis startat ett företag som skall sälja kläder på postorder. Vi har klurat lite på vilka fraktsätt och betalningsmöjligheter vi vill använda. Jag tycker nog att för att ge kunden bäst service i förhållande till kostnad för oss verkar post- eller bankgiro betalningar och vanliga brevleveranser bäst. Att man helt enkelt skickar varorna i ett brev tillsammans med faktura. Denna lösning används ju redan flitigt av t ex cdon och bokus. Det jag undrar över är hur dessa skyddar sig mot bedrägerier. Jag skulle ju rent teoretiskt kunna beställa produkter från dessa och sedan hävda att varan aldrig kommit eller att nån annan måste ha gjort en beställning till min adress i mitt namn. Går detta att skydda sig mot? Jag undrar också vad det kostar att använda sig av bankgirot, jag har kollat på deras sida men hittar inga prisuppgifter.

Tacksam för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-05-04, kl 12:06

username

Andreas
Ljunggren

Inlägg: 7

Bland de enklaste sätten för att leverera varor är nog att använda sig av paypal, de tar iofs ca 4% i avgift, men å andra sidan så kan du då ta orders via Visa, Mastercard, Americanexpress.
Detta innebär ju att du är garanterad pengarna, och blir det strul (du kan inte leverera) eller liknande så kostar det inget med paypal att skicka tillbaka pengarna till kunden.
Flera webbutiksystem så som www.webshopper.se m.f. har PayPal inbyggt som betalningslösning. Som alternativ, för de som inte vill ge ut kortnummer på nätet, så kan man använda förskottsbetalning till PG / BG, har förmig att ett BG på FSB går på ca 200:- / År

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-05-04, kl 13:43

username

Jonas
Åström

Inlägg: 2

Jo, jag har funderat på det. Men problemet kvarstår ju att man inte får nån kvittens att kunden mottagit varan. Vad händer om han påstår att han inte fått varan? Med paket har man ju möjlighet att kunden måste kvitera. Men det kan man väll inte med brev?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-06-07, kl 12:03

username

Andreas
Ljunggren

Inlägg: 7

Beror lite på, om du skickar med posten, så får du ju ett kolli-id, som går att se när kunden hämtade ut sin vara.
Lite svårt att påstå att de inte fått varorna, om någon varit på posten och hämtat ut dem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat