Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Lite hjälp på vägen...

Inlägg 1 av 4

2005-05-10, kl 09:45

username

Tomas
Andersson

Inlägg: 35

Lite hjälp på vägen...

Hej!

Är i uppstarten av ett projekt. Inspirationen är på topp, men många frågor snurrar i skallen. Ja de flesta här känner nog igen känslan. =)

Har ett par frågor som någon kanske har tid/kunskap att besvara:

1.Jag funderar att importera produkter från Asien. Hur pass stort påslag blir det för frakt och tull per vara uppskattningsvis om vi säger att varan kostar 5 kronor styck?

2. Har en webshop i antågande, enklast betalningssätt? Kredikort är för dyrt, men håller det verkligen att bara skicka med en faktura?

3. Gällande startaeget-bidrag, måste jag riskera att bli arbetslös för att få det?

Tacksam för svar
MVH
Tomas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-05-11, kl 18:05

username

Sebastian
Almén

Inlägg: 11

Hejsan, jo klart som *** att man känner igen DEN känslan ;) jag kan nästan svara på alla frågor eftersom jag var inne på exakt samma grej som du, importera från asien o sånt =) men kom på lite andra idéer som jag tyckte passade mig bättre :) men till frågorna!:

1. Först måste du betala moms för sakerna du tar in, 25% e de vanligaste, (beror i och för sig på vad det är för vara) momsen måste betalas bara för att det är ett land som inte är med i EU, annars hade det vart momsfritt, sen är det en tull avgift också, kom ej ihåg hur mkt dock :( men det är bara att ringa till tullverket så svarar dom på det, på deras hemsida " http://www.tullverket.se/ " hittar du kontakt info.

2. Jadu betalningsättet beror ju mycket på vad det är för varor du säljer, T ex om du säljer nåt ganska så dyrt som en dator eller liknande så hade ju postförskott vart en bra lösning, postförskott kostar 30 kr tror jag, men om du ska sälja nånting billigt som du säljer för T ex 50 kr, är ju inte postförskott en bra lösning, då har ju priset helt plötsligt höjts med över 50% om postförskottet kostar 30 kr. Fakturor ja, det ska jag själv inte ha i min webshop, för jag vill inte riskera att nån inte betalar för det har jag ej råd med och jag vill heller inte hålla på o ta kontakt me kronofoden o allt sånt när en kund vägrar betala, så jag själv tycker inte det är någon bra lösning som små företagare. Att kunna ta betalt med kredit kort behöver inte vara dyrt, jag har hittat många svenska och billiga sådanna företag (som vart med ett tag) har tyvärr inga namn nu men kan göra en liten undersökning senare o se ifall jag hittar det. =) Om du ska ta kredit kort så är det bäst om dina produkter inriktar sig på människor över 18, om det är yngre människor dina produkter inriktar sig på så är det ingen bra idé med kredit kort, för hur många under 18 har kredit kort? inte jag i alla fall =P.
Sen finns det ju förskottsbetalning med, säkert för dig att du får pengar, men då kan det hända att man får sina kunder att tveka när dom ska köpa ifrån dig. sen finns ju telefon betalning och sms betalning, ganska smart att ha det om man har yngre kunder och inte så höga priser på sina produkter. Nu har jag inte mer förslag på betal lösningar tror jag!
Hoppas du får användning av lite av informationen i alla fall! Lycka till me företagandet ;)

MVH sebastian

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-05-11, kl 18:05

username

Sebastian
Almén

Inlägg: 11

Har inga svar på fråga tre, glömde säga det !

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-05-16, kl 18:01

username

David
Blomqvist

Inlägg: 12

hej! jag bor i thailand om du vill ha hjälp med att hitta varor
maila mig isåfall på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat