Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Korrigera misstag i bokföring

Inlägg 1 av 8

2005-05-14, kl 15:49

username

Lars
Eriksson

Inlägg: 23

Korrigera misstag i bokföring

Om jag bokförtfel ett inköp av en skrivare i februari och upptäckte detta nu och vill korrigera detta. Hur går jag till väga? Jag bokförde bara en kreditering på postgiro (1910)och debiterade kontorsmaterial (6110) och ingående moms (2641).. Detta skulle nog vara korrekt om jag inte tagit ut pengar för att köpa skrivare från postgirot (1910) och betalat med mitt privata visakort. Man kan väl inte hoppa över det steget antar jag.. Hur korrigerar jag nu detta misstag?

mvh//Lars

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-05-15, kl 14:46

Öhman

Öhman

Inlägg: 22

Under förutsättning att skrivaren tillhör företaget och inte dig så har du gjort rätt.

(möjligen med reservation för att PG kanske tog ut en avgift som du inte bokfört.)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-05-15, kl 21:09

username

Lars
Eriksson

Inlägg: 23

Detta är en enskild firma men är bokförd på för företagets pengar och står som företagets tillgång. Som jag förstått det så borde jag gjort som följer:

1. Överfört 2500:- till mitt privatkonto dit mitt visakort är knutet till. Bokfört detta som eget uttag debit och postgiro kredit.

2. Gå och inhandla skrivaren med visakortet och bokföra inköpet som egen insättning (2018) kredit och kontorsmaterial (6110) och moms (2641) på debit.

På detta sätt så ser allt rätt ut då man tittar på vilka uttag som skett från företagets postgirokonto.

Frågan är dock då om man kan göra om jag gjorde som jag beskrev i förra inlägget och bara hoppa över att jag betalt med visakortet som var knutet till ett annat konto är det jag bokförde kredit på. Måste jag korrigera misstaget och hur gör jag då?

mvh//Lars

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-05-15, kl 23:21

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

Det bästa är att ha så tydlig bokföring som möjligt, dvs att överföringen pg->visa bokförs på egen post (eller i samma kontering som visa -> affären), men iallafall att båda transaktionerna är bokförda.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-05-15, kl 23:40

username

Lars
Eriksson

Inlägg: 23

Det dumma är ju att nu är misstaget gjort på ett inköp att jag glömde bokföra pg->visa över huvud taget. Hur korrigerar jag detta misstag nu eller behövs den bokföringen i detta fallet om jag lägger med en förklaring till visa->affären som beskriver flödet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-05-16, kl 00:03

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Krångla inte till bokföringen i onödan. Har du tagit ut exakt samma belopp från postgirot som du sedan betalt med visa-kortet? Är det så så låt bokföringen vara som den är men komplettera verifikatet med visa-stripen och gärna en kommentar på verifikatet om att pengarna är överförda från pg till kort-kontot.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-05-16, kl 07:55

username

Lars
Eriksson

Inlägg: 23

Tack så mycket alla som hjälpt mig! Bra sida detta som man kan använda som bollplank då man är osäker, alltid snabba svar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-06-02, kl 23:20

username

Thomas
Johansson

Inlägg: 25

Behöver du hjälp med bokföring, bokslut deklaration mm.
Vi är en bokföringsbyrå med 40 års erfarenhet och låga paketpriser. Besök www.kindstromkonsult.se för kontaktinfo så ska vi säkert komma överens om ett bra pris för dej.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat