Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ägandeskap privat eller företag

Inlägg 1 av 2

2005-05-17, kl 00:46

username

Louise
Oredsson

Inlägg: 3

Ägandeskap privat eller företag

Hej,

Vi har ett HB som startade tidigt i våras. Omsätter inte så jätte mycket pengar (ca: 200-300kkr 2005) men det mesta av våra "dyra" verktyg äger vi redan privat. Så min fråga är finns det nångon fördel eller nackdel med att ta in dessa verktyg i firman. Moms kan ju naturligtvis inte dras, men dock kan värdet tas med och avskrivningar göras om jag förstått saker rätt. Vi kommer göra en förlust i storleksordingen 100-150kkr under 2005 och räknar med vinst först under nästa år.
Tar vi in dessa verktyg blir ju balans räkningen ännu sämre, men jag är ny i detta så alla tips är värdefulla.
Är det bättre att fortfarande äga dessa för oss delägare privat eller som företag. Marknadsvärdet på verktygen är på ca 60kkr.

Tacksam för svar.

Mvh Louise

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-05-17, kl 01:48

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ju tidigare du tar in inventarierna desto mer är dom värda. för övrigt. Jag ser ingen nackdel att ta in dom redan nu.LarsStart av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat