Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Insättning av "lån" hur bokföra?

Inlägg 1 av 4

2005-05-22, kl 19:07

machoerik

machoerik

Inlägg: 14

Insättning av "lån" hur bokföra?

Har en liten fråga.

Det är så att jag har nyligen startat ett företag och ska nu börja bokföra använder mig av spcs. Jag har satt in ca 60000 i företaget hur bokför jag detta? Vilka konton ska jag använda?


Hur gör jag med de saker jag köpt innan starten av företaget? De var vid inköpet tilltänkta till företaget och jag vill således belasta företaget för dessa inköp.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-05-26, kl 07:43

username

Rune
Edström

Inlägg: 3

Hej!
Lånet bokför du som en skuld i kredit och pengarna får du som en tillgång på det konto där du satt in pengarna, kontot beror på om du har pengarne i kassan, på plusgirot eller något bankkonto. Hur du bokför de saker du köpt beror på om du ska använda dem en längre tid i rörelsen, t ex en dator, ska bokföras som inventarier och avskrivas under det antal år som det finns regler för i skattelagstiftningen. Saker som du förbrukar i den dagliga verksamheten bokför du i resultaträkningen, t ex papper och färgpatroner finns det särskilda konton på resultaträkningen. Som vanligt är det svårt det här med konton och bokföring svårt i början av en företagares verksamhet, jag råder dig att skaffa några böcker och läsa dig till hur du ska göra, jag kan rekommendera Björn Lundéns böcker från Affärsförlaget, sedan har ett bokförlaget Industrilitteratur en bok som heter Baskontoplan med instruktioner
lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-05-26, kl 20:51

machoerik

machoerik

Inlägg: 14

Tack för svaret men frågan är vilket konta ska jag krediera när jag använder mina egna pengar och säter in i min enskilda firma? Pengarna sätter jag in på 1930 checkräkningskontot i debit men vilket konto är det som ska krediteras?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-06-02, kl 23:18

username

Thomas
Johansson

Inlägg: 25

Behöver du hjälp med bokföring, bokslut deklaration mm.
Vi är en bokföringsbyrå med 40 års erfarenhet och låga paketpriser. Besök www.kindstromkonsult.se för kontaktinfo så ska vi säkert komma överens om ett bra pris för dej.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat