Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skillnad mellan att dra av Moms och göra Avdrag.

Inlägg 1 av 10

2005-05-24, kl 05:35

username

Michal
Kosinski

Inlägg: 7

Skillnad mellan att dra av Moms och göra Avdrag.

Hej,

Som jag förstått det så är det skillnad på att dra av momsen vid inköp och att göra avdrag i skattedeklarationen. Är detta korrekt uppfattat?

Min fråga blir då: Jag köper en soffa till mitt kontor för 10 000. Momsen på 25% dras av och sedan så drar jag av 7500 på skattedeklarationen. Vad händer om min inkomst det året skulle vara mindre än 7500 (eller mindre än de totala avskrivningarna jag gör) - får man pengar tillbaka då eller hur fungerar det? Jag hoppas mitt lite röriga inlägg kan besvaras av någon kunnig...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2005-05-24, kl 21:44

username

Dobe
Salcic

Inlägg: 12

först och främst blir det inte 7500 utan 8000. 25 % moms innebär att försäljaren lagt på 25 % moms och om summan blivit 1000 betyder det att han/hon hade 800 som pris *1,25 (25%). Vill du räkna baklänges för att veta hur mycket av totala summan som är moms så kan du multiplicera det med 0,8 (ifall det handlar om 25 % -ig moms). Jag är ingen expert men du måste ha något att dra av från annars är det inte så bra men jag tror att det går att lösa på något sätt nån annan kanske kan hjälpa dig emd det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2005-05-25, kl 14:02

username

Michal
Kosinski

Inlägg: 7

Hej,

Tack för ditt svar, men nu blev jag väldigt förvirrad. Om jag köper en produkt som kostar 10 000 inklusive moms så är väl ändå momsen på 2500 - vilket betyder att priset exklusive moms är 7500. Hur kan det vara 8000? Jag säljer inte vidare varar och lägger inte på nåt... det är inventarie som jag skall dra av.
Du kanske förklarar det i ditt svar men det framkommer inte tydligt...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2005-05-25, kl 15:19

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du måste tänka som en företagare dvs alltid priset exklusive moms. Soffan kostar 8.000 och sedan tillkommer momsen på 25% alltså 8.000 * 0,25 dvs 2000 kr, totalt 10.000 som du ska betala. Momsen räknas alltid som pålägg eftersom du som företag bara är intresserad av priset exklusive moms då inte momsen är varken kostnad eller intäkt för dig. För en privatperson kostar soffan 10.000 och av det är 20% moms, dvs 2.000 som säljaren får betala in till skattemyndigheten. Det är alltså olika procentsatser du använder dig av för att räkna fram pålägget (moms på priset) eller marginalen (momsens del av priset). Huruvida du sedan säljer den vidare eller inte har inte med saken att göra.
Så till första frågan. för det första så är skattedeklarationen den deklaration man lämnar månadsvis som man redovisar moms och löner på, den andra deklarationen du lämnar en gång om året heter inkomstdeklaration.
Sedan gör du inga avdrag i din deklaration, det ska vara klart innan du kommer dit. Under året bokför du intäkter och kostnader och det resultat du kommer fram till är det du ska lämna i deklarationen ch sedan gör man där bara skattemässiga justeringar. Soffan blir en inventarie så kostnaden blir max 2.400 för första året och sedan lägre de andra åren för att efter fem år ha gett totalt 8.000 i kostnader. Om man är osäker på att firman inte ger ett resultat på 8.000 under 5 år dvs knappt 2.000 per år så ska man kanske börja med att fundera om den bästa investeringen man kan göra i den firman är att köpa en soffa för 8.000 kronor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2005-05-25, kl 18:47

username

Michal
Kosinski

Inlägg: 7

tackar! Det redde ut en del frågor...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2005-05-25, kl 18:59

username

Michal
Kosinski

Inlägg: 7

just frågan om soffan var hypotetisk - min fråga var - vad händer om man har avdrag för 1000 kronor ifall företaget går med förlust? Det finns inga pengar att "dra av" ifrån, eller sparas de avdragen till nästkommande år (som förhoppningsvist går med plus)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2005-05-25, kl 23:10

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Åter en gång, företaget gör inga avdrag. företaget har kostnader och intäkter. om intäkterna är större än kostnaderna redovisar man en vinst och om kostnaderna är större än intäkterna redovisar man en förlust. En förlust år 1 på 1000 kr "rullar" med till nästa års deklaration och reducerar det årets resultat. De första 5 åren du har företaget kan du välja att istället kvitta en förlust i företaget mot inkomster av tjänst men då ska man tänka på att underskottet blir mindre värt än om det finns kvar i företaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2005-05-26, kl 14:47

username

Michal
Kosinski

Inlägg: 7

Karin, tack för svaret! Nu blev det ÄNNU klarare... Jag är helt ny på det här så jag hoppas mina frågor inte var allt för dumma. Tack för hjälpen ännu en gång!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2005-06-02, kl 23:17

username

Thomas
Johansson

Inlägg: 25

Behöver du hjälp med bokföring, bokslut deklaration mm.
Vi är en bokföringsbyrå med 40 års erfarenhet och låga paketpriser. Besök www.kindstromkonsult.se för kontaktinfo så ska vi säkert komma överens om ett bra pris för dej.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2005-06-03, kl 15:31

Lirvall

Lirvall

Inlägg: 11

SE UPP FÖR KINDSTRÖMKONSULT!

Hur seriösa kan de vara? De kan inte ens följa reglerna för "Vett och etikett" i detta forum.

Skärpning Kindströmkonsult!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat