Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföringsbyrå Timdebitering

Inlägg 1 av 8

2005-05-30, kl 13:38

username

Tom
Berg

Inlägg: 33

Bokföringsbyrå Timdebitering

Hejsan

Har mitt företags bokföring i USA men har nu startat ett företag också I Sverige men har ingen aning om vad det kostar att anlita en bokföringsbyrå här.

Har hört mig för bland kolegor ock har blivit tipsad om en byrå i min stad som har varit verksam i 16år och som ska vara bra enligt andra.

Är 360 skr/h skäligt att betala för löpande bokföring, en del fakturering och gratis tele konsultation eller är det för högt eller för lågt?..

Mkt tacksam för svar

/ Simon

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-05-30, kl 15:18

username

Bjarne
Wangsell

Inlägg: 24

Hej Simon,
Jag menar att 360 skr/h är en skälig ersättning. Hittar du någon som ligger under detta så skall du nog vara lite frågande. Att debitera under 350-360 skr/h och ändå få både lönsamhet och göra rätt för sig gentemot myndigheterna är nog tveksamt. Tror också att om någon går in med lägre pris (som introduktion) så lär detta pris snart gå upp.
Själv debiterar jag 370 skr/h och har faktiskt inte svårt att få vare sig kunder eller att behålla de jag redan samarbetar med.

Lycka till med ditt nya företag.
Bjarne

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-05-30, kl 22:24

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Vilket pris man tar beror väl också på vilka kringkostnader man har. Kontor centralt i Stockholm eller i utkanten av en mindre stad är ju tex en faktor som kommer att påverka priset.
Betalar du 360:- i timmen ska du inte bara ha hjälp med den löpande bokföringen utan också med bokslutet. Att leta efter lägsta pris för bokföringshjälp är kanske inte det totalt billigaste om sedan revisorn är den som ska göra allt bokslutsarbetet för en timdebitering på 1000:- i timmen.
Sedan tycker jag inte heller att man bara ska titta på timdebiteringen utan också på hur många timmar som arbetet kommer att ta. Den som debiterar 400:- timmen men jobbar dubbelt så snabbt som den som tar 250:- kommer trots allt i slutändan att vara billigast.
Sedan är det väl kanske så också att man måste skija på bokföringsbyrå och redovisningsbyrå, det är helt olika kunskapsnivåer och följdaktligen helt olika hjälp du kan få.
Du måste altså ställa timpriset i relation till kunskapsnivån och beräknad tidsåtgång när du jämför olika byråer. När det sedan gäller prishöjningar kan jag inte uttala mig för mer än oss själva och de som samarbetar med oss men åtminstone vi har därvidlag en gemensam filosofi. Som redovisningsbyrå skapar man en relation till sina klienter, man försöker inte mjölka ur någon så mycket pengar som möjligt. Vi lägger en prislapp som gör att det uppdraget går runt och när en prisjustering behöver göras så diskuteras detta med klienterna i god tid innan. Med lite framförhållning och planering så kan man sätta ett pris på egenproducerade tjänster som håller i 3-4 år framåt. Själva har vi bara gjort en prishöjning sedan 1995 och då från 300:- till 350 :-

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-05-31, kl 08:19

username

Tom
Berg

Inlägg: 33

KarinJ

Om ni tar 350:- och är en redobyrå så måste ni ligga rejält i utkanten av en mindre stad. :) Låter mycket billigt för en redobyrå men kanske jag har fel..

"Den som debiterar 400:- timmen men jobbar dubbelt så snabbt som den som tar 250:- kommer trots allt i slutändan att vara billigast."

Hur kollar man det här? Hur tar man reda på hur snabbt de arbetar.. Ska man anlita olika företag efter varann för att kunna se vem som blir billigast i längden?

/ Simon

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-05-31, kl 08:51

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

För Stockholmare är det kanske en liten stad men annars är Malmö inte en så liten stad. Visst är vi billiga det vet jag men vi ser ingen anledning just nu att höja några priser. Som jag skrev innan, det finns ingen anledning att ta mer betalt bara för att man kan, all prissättning måste ju bygga på en budget där man ser hur mycket man behöver tjäna för att täcka sina kostnader.
Fråga runt på några olika byråer. Har de hållit på ett tag kan de grovt uppskatta hur lång tid i månaden det kommer att ta att sköta dina papper. Nu är du ju nystartad så du vet väl inte riktigt själv hur mycket verksamheten kommer att bli men om du lämnar uppgifter om
1) uppskattat antal verifikat i månaden
2) antal anställda (och om byrån också ska ha hand om löneutbetalningen eller bara om redovisningen till SKM)
så ska du kunna på en "offert" på antal timmar. Om du sedan säger 50 verifikat och får en uppgift på 3 timmar och det i själva verket blir 100 verifikat så vet du ju själv varför antalet timmar stiger

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-06-02, kl 23:12

username

Thomas
Johansson

Inlägg: 25

Har en bokföringsbyrå med 40 års erfarenhet och låga kostnader. Gå in på www.kindstromkonsult.se för kontaktinfo. Vi ska säkert kunna komma överens om ett bra paketpris för dej.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-06-03, kl 10:10

username

Tomas
Loden

Inlägg: 72

Jo ni kanske har 40 års erfarenhet av redovisning men er webmaster har högst 5 min erfarenhet. Kanske beror det på era låga kostnader..

Ursäkta men det här måste vara en av de absolut sämsta hemsidor jag har sett under mina 35år... Moderator flytta den här posten till "dagens skämt" eller för oss under 8 år ...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2006-01-28, kl 23:43

username

Medlem
#41078

Inlägg: 2

mig veterligen har hemsidor inte existerat i 35 ar.

jag ser din poang, dock. jag kom inte ens in pa sidan.
for ovrigt har jag sett kindstromskonsult spamma sonder stora delar av forumet har. nar jag letade efter den har traden fick jag tre sidor i rad som samtliga inneholl ovanstaende reklam och inget annat.

ska i dagarna skriva under kontrakt for att ta over ett svenskt bolag. undrar lite smatt om det ar lagligt att omvandla det till ett amerikanskt foretag i bytet, och i sa fall, hur gar man till vaga? jag bor i usa, och jag ser inte vitsen med att manatligen donera 20% + 33% av mina intakter till ett land som jag inte ens residerar i.
om nagon vet nagot om amnet sa uppskattar jag tips.

hajhaj,

-annis

Inläggets betyg
Svara Svara med citat