Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ta med egen dator (äldre) samt programvaror i EF

Inlägg 1 av 4

2005-06-01, kl 16:25

username

Nicklas
Petersson

Inlägg: 5

Ta med egen dator (äldre) samt programvaror i EF

Hej!
I det egna företaget behöver vi både datorer och programvaror som vi hade privat före starten. Allt inköpt vid olika tillfällen under de närmaste åren före.

Vad gäller när jag tar med mig detta i företaget?! Kan jag då kvitta en dator med skärm (ett år gammal) mot ett eget uttag på ca 4.500. Datorn är ju mer värd egentligen...

Samma sak för Windows, Office etc av senaste version, måste man ha kvar kvitton eller kan man ta ett marknadsvärde under 5.000 och sen få en direktavskrivning?!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-06-03, kl 23:44

username

Bengt
Lundberg

Inlägg: 9

Jag vill lyfta upp den här tråden, som hittills inte fått något svar, och har ett par följdfrågor:
Tror mig förstå att det går bra att ta in datorerna och programvarorna in i nystartad EF. Men hur är det med värderingen? Är det så att man tillåts göra en egen bedömning av värdet under någon viss nivå? (Är det kanske de 5000kr som förekommer i andra sammanhang?)
Sedan en knivig fråga: Hur är det med att ta in en webbsajt med värde in i nystartad EF? Fungerar det som med prylar? Eller måste man "bjuda på" webbsajter som otvivelaktigt har ett värde?
Någon här bör väl ha erferenhet av dessa frågor?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-06-12, kl 14:44

username

Thomas
Sundström

Inlägg: 6

Det här borde väl vara något som intresserar alla som startar eget. Är det ingen som har svar på detta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-01-18, kl 20:10

username

Bård
Hansen

Inlägg: 1

Vet ej men sedan ingen svarar , kan ett tips vara å skicka ett mail til skattemyndigheten direkt och fråga. Se va de svarar. Möjligtvis så kan det vara at datorer med kvitto kan gå rett i firman med et avskrivet värde om det er nya maskiner 1-2 år eftersom man kan avskriva valfritt direkt eller på 3 år från köp år. Men det kan ochså vara slik at man kan setta eget belopp på datoren (marknadsverde) om det er under kvitto beloppet. Man kan begrunna verdet at anskaffningsverdet i dag för en lik dator (eller samma dator) skulle vara 10% lägre och man antar marknads värdet ligga under 10% av detta (tot 20%) under kvittobeloppet pga at garanti fortfarande gjelder. Om du har inntekt i firman så burde firman kunna köpa din dator til et rimligt värde, om inte så lånar du pengar til firman som köper din dator, DÅ skal man setta et rimligt värde. (PS. jag tror, vet ej) . Websaijter er vel marknadföringsskostnader, och om kan vel inte verdsettes högre en den faktiske fradragsgilitge utgift.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat