Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Flytande bastu

Inlägg 1 av 4

2005-06-03, kl 18:42

username

Niclas
Eriksson

Inlägg: 15

Flytande bastu

Jag har planer på att köpa en flytande bastu som skall ligga ute i mälaren som folk kan hyra för fester.

Behövs det nått tillstånd för att ha den ute på sjön?

Vill gärna ha lite tips och råd hur jag skall gå tillväga med detta.

Mvh N

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-06-04, kl 12:10

username

Per
Sjöblom

Inlägg: 3

Kul idé den fungerar säkert bra!

Vad gäller tillstånd så behövs ett flertal olika myndigheter ge sitt ok. stadsbyggnadskontoret i kommunen där flotten ska ligga förtöjd då den inte flyter omkring måste troligen ge ett tillfälligt bygglov. En liknande flotte låg under en tid i Solnadelen av Brunnsviken i Stockholm men de fick ett förordnande av Kommunen att ta bort den då den saknade tillstånd. Sedan behöver du tilstånd från brandmyndigheten att brandskyddskrav uppfylls och så klart alkoholtillstånd från kommunen om du hade tänkt servera tillstånd. Då flotten troligen kommer att klassas som ett fartyg kan ev sjöfartsverket vilja vara med och säga sitt...

Som sagt många tillstånd behövs om man vill köra verksamheten på ett riktigt sätt.

Kolla in Kungsholmen.net, Erik och Billan Westlin har en liknande flotte på sin konferensanläggning i Ljusnan.

För tilstånd etc kan du kolla med företaget bakom Aquavilla (www.aquavilla.se) se säljer flytande bostäder och har nog bra koll på vilka tillstånd som behövs.

Lycka till!

Per

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-06-04, kl 22:27

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är inte bara flytande bastu som är populärt utan boende. Jag har följt utvecklingen i över 30 år och för lite drygt 20 år sedan var jag och fotograferade i Sausolito i USA en husbåtsstad som kom till efter 2:a världskrigets slut. Pampas Marina i Solna var en av de första som förstod det hela och sedan har det och kommer det att växa ut. Själv föreslog jag kommunen där jag bodde att dom skulle göra något liknande år 1993 men ännu inget. Goda råd tar lång tid innan det får fäste. Lite snabbare går det här och många skriver även direkt till mig. Kul så länge jag hinner besvara.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-06-10, kl 20:03

username

Niclas
Eriksson

Inlägg: 15

Tack för svaren!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat