Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

är det här en bra affärsidé?

Inlägg 1 av 12

2005-06-27, kl 00:12

username

Johan

Inlägg: 121

är det här en bra affärsidé?

Jag har en idé. Jag har ett företag som är verksamt under sommarhalvåret. På vintern har jag flera tomma frysar, ett organisationsnummer samt 5-liters tråg med lock i mängder.

Nu har jag en idé. Nämligen att fylla dessa tråg med blåbär, svenska, rensade som jag har köpt för ca 5 kr / kg, som jag själv rensar med viss maskinell hjälp utan kostnad. Efter det stoppar jag trågen fulla med bär i frysarna och väntar på vintern, då jag tänkte sälja dessa. (vad är ett lämpligt pris?)

Nu vänder jag mig till er: Är detta en idé som ni tror på?
Hur ska man sälja? Ska man sälja till privatpersoner eller till företag, såsom lokala konditorier, restauranger etc? Vad är ett lämpligt pris för ett tråg med 5 liter bär? (ca 2,5 kg bär i ett sådant tråg)

Hör gärna av er med ideer och åsikter!
[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2005-06-27, kl 10:06

username

Magnus
Berglund

Inlägg: 1

Jag tycker att det låter som en god :-) idé, men ahr ingen aning om pris.
Kolla runt lite bland framtida kunder och kolla om det finns intresse.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2005-06-27, kl 12:46

username

Johan

Inlägg: 121

Har bara fått höra skit om idén än så länge, kul att få lite positivt. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för 5 liter rensade blåbär under vintern? I butikerna säljer de 500grams förpackningar för typ 19:90 eller nåt sånt... Tål att tänka på.

Jag är tacksam för ALL feedback.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2005-06-27, kl 17:24

username

Niclas
Eriksson

Inlägg: 15

Hör runt med restauranger.Dom är nog intresserad av bär till bra priser på vintern..Ett plus är ju oxå om dom är svenska.Brukar ju vara eftertraktat på krogar att ha svenskt.Lycka till

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2005-06-27, kl 17:43

username

Johan

Inlägg: 121

tänkte köpa bär direkt från plockare i Dalarna, rensa själv och använda mina egna frysar till att frysa in dem i.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2005-06-27, kl 21:43

mandersson

mandersson

Inlägg: 28

Hej johaan, Det är ingen dum ide för att dra in en extra slant men, hur löser företag det idag med bär vintertid och hitta varför dom skulle använda just ditt sätt.

en sak till istället för blåbär sikta lite högra upp i landet och köp hjortron, vad jag vet så kan du ta ett väldigt mycket högre pris på det än blåbär. Så vitt jag vet så är Stockholmare galna i dessa bär. Och i Norrland så dräller det av dom mot hösten, så sätt en frys på en lastbil som ändå kör fram och tillbaka och fyll den, sen säljer du dom när skafferiet börjar sina i resturangerna ungefär vid sen vinter vår så där,

nu börjar ideer ta form varför inte få igång nån glasstillverkare att göra en hjorton glass (alla som har smakat hjortron med glass till vet hur gott det är) och du blir deras hjortron leverantör skulle slå som en sommarhit :)

jaja nu drog kreativiteten iväg mig igen men värt att fundera på iallafall

Ha´de

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2005-06-27, kl 22:14

username

Johan

Inlägg: 121

hjortron kostar ca 150 kr kilo att köpa in, så det blir jättedyrt.
företag / privatpersoner ska välja mig av den enkla anledningen att det är bär från skogarna i dalarna, som säljs i dalarna.
bär som är plockade i närheten där de säljs är ett rejält plus, då kunden vet varifrån bären kommer, med tanke på att det finns polska bär på marknaden.

jag köper bär billigt på hösten, fryser ner en 400 liter i tråg, tar fram på vintern och säljer lite dyrare än vad de kostar under bärsäsongen.
har tänkt att sälja till lokala företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2005-06-27, kl 22:31

mandersson

mandersson

Inlägg: 28

Hjortron kostar inte 150 kr kilo av dom som plockar dom, visst din ide är inte dålig jag funderade bara vidare på den.

det jag tänkte var att man tar under bärsäsongen och åker upp till norrland nånstans och slå upp en skylt jag köper bär för nån konkurrenskraftig slant och fyller i några frysar och kör ner dom till vart du nu vill sälja dom, Jag vet när man var liten så sprang man och jagade dessa bär för att sälja dom på liknade sätt till folk som sen åkte till Stockholm och sålde dom för summor som fick en att tappa hakan. Idag vet jag inte vad man får för hjortron (som plockare, men det är långt ifrån 150 kr kilot iallafall).

Visst ett bär som är plockat på samma områd som amn bor är alltid ett plus men polska hjortron har jag aldrig hört talas om :)

Men visst gör det som känns rätt det är bara jag som alltid tänker utanför ramarna på både gott och ont, så lycka till med vad du än gör

Ha´de

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2005-06-27, kl 22:32

username

Henrik
Bergeld

Inlägg: 67

Jättebra idé.
Helt rätt att hitta ett alternativ under din lågsäsong.
Kan ju bara bli ren vinst eftersom du redan har utrustningen för den andra sommarverksamheten.Faan va bra. Jag blir helt till mig när jag ser att folk tänker till och utvecklar något de redan har.
Mycket mera galna ideer och entreprenörer.

Ha det
Henke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2005-06-27, kl 22:54

username

Johan

Inlägg: 121

det jag ville ha sagt med hjortronen är att de är m y c k e t dyrare än blåbär, (det finns år då de har kostat 150 kr kilot) desutom så är hjortronen väldigt känsliga för frost och en massa annant. blåbär är enkla, billiga och det blir kanske 80% marginal på dem.

det blir inte så mycket pengar om man fyller 5 frysar, men det blir kanske 20.000 i omsättning, vilket är bra eftersom jag har ett jobb på vintern.
hjortron är det nog inte så stor skillnad på, bortsett från att det blir fler nollor i bokföringen och mer arbete.

hursomhelst. tacksam för alla slags tips!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2