Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring

Inlägg 1 av 3

2005-06-27, kl 15:57

username

Max
Andersson

Inlägg: 10

Bokföring

Hej! Förra året drog jag för mycket ingående moms för perioden oktober. Beloppet är på 3000 kr. Nu har jag gjort en rättelse som ska in till skatteverket och jag undrar nu hur gör jag med bokföringen. Det diffar med 3000 kr just nu på kontot 2640 och det uppstod tack vare att jag drog 3000 kr för mycket i oktober. Ska jag kreditera konton 1920, debitera 1630 och debitera 2640? Det går inte ihop, hjääääälp.

Tack på förhand Max.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-06-28, kl 22:11

username

Johan

Inlägg: 121

när du nu får rättelsen från skatteverket så -bör- de bifoga ett kvitto, en verifikation. Denna kan du då bokföra på sedvanligt vis.
Då bör du kunna göra som du skrivit ovan, fast skillnaden är nu att du har en verifikation på händelsen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-07-01, kl 18:41

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Vi börjar bakifrån: När du betalar så krediterar du 1920 som du skriver och debiterar 1630 i detta fallet. I samband med att du får beslutet från SKM kan du debitera 2640 och kreditera 2650. Efter att du fått beslutet så är det 30 dagar tills beloppet dras från ditt skattekonto, men på den "betaldagen" så debiterar du 2650 och krditerar 1630. Som du ser så är det rätt långt fram i tiden innen du ska betala pengarna men om du gör det redan nu i samband med att du skickar in rättelsen så kommer pengarna att ligga som en tillgång på ditt skattekonto fram till den dagen beloppet dras för skulden.
Några kvitton får du inte från SKM, du har bara utdraget från skattekontot samt att du kommer att få en skrivelse med att man beslutat ändra momsen enligt din rättning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat