Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Korrekt Valutakurs vid utländsk faktura

Inlägg 1 av 5

2005-07-05, kl 15:17

username

Barbro
Larsson

Inlägg: 58

Korrekt Valutakurs vid utländsk faktura

När jag ska räkna om en faktura till svensk valuta vilken uppgift om valutakurs är det då korrekt att använda? Är det valfri banks säljkurs den dagen eller kan jag använda tullverkets valutakurs eller riksbankens månatliga genomsnittskurs lika som vid Gemenskapsinterna förvärv? Eller får jag välja själv så länge jag är konsekvent?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-07-24, kl 22:10

roblu

roblu

Inlägg: 52

Om du överför pengar via bank så är det bankens utlandsbetalning/överförings papper du går efter eftersom detta är det "sanna värdet".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-07-25, kl 08:36

username

Barbro
Larsson

Inlägg: 58

Ja vid betalningen ja, men jag undrar vilken kurs det är korrekt att använda vid bokföringen av fakturan när den ankommer, inte vid betalningen. Då bokför jag ju kursvinst/förlust efter vad jag betalat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-07-27, kl 03:21

roblu

roblu

Inlägg: 52

Oj, det var en bra fråga, jag du skulle ju rent teoretiskt kunna bokföra den som valuta förlust/vinst, men du har ju inte gjort någon förlust/vinst, du kanske skulle kunna använda "betalning i utlänsk valuta" och sedan skriva in säg 50 dollar eller Euro och sedan när du har betalt boka det mot det du faktiskt har betalat och få ut den riktiga kursen i bokföringen, humm knepigt det där.
Jag skulle tipsa dig att ringa särskilda skatte kontoret i Lundvika som ska kunna svara på sånna här frågor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-07-29, kl 08:43

username

Barbro
Larsson

Inlägg: 58

Nej, valutakursförlusten/vinsten uppstår ju inte förrän vid betalningen, men storleken på den beror ju på vilken valutakurs jag använde när fakturan bokfördes som leverantörsskuld när den anlände. Då ska den räknas om till svenska kronor och det är den kursen jag funderar över. Vilken valutakurs den ska räknas om efter. Om det är bankens säljkurs eller tullverkets kurs. Jag har läst att vid gemenskapsinterna förvärv (EG-handel) så ska tullverkets kurs användas. Kan jag använda även använda tullverkets kurs vid import från icke EU-land?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat