Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Redovisning av utlägg för ägare av Handelsbolag

Inlägg 1 av 3

2005-07-05, kl 21:01

username

Patric
Håkansson

Inlägg: 1

Redovisning av utlägg för ägare av Handelsbolag

Hej!
Måste tacka för en fenomenal sida och alla experter som ställer upp att besvara på frågor. KANON för oss nya företagare. Jag har lärt mig jättemycket av att bara läsa alla frågor och svar.

Nu till frågan. Jag och min bror äger ett handelsbolag ihop och har tagit hjälp av vår far som fixar med grejer och hjälper till med olika saker samt arbetstränar. Tanken är att vi ska anställa honom sen. När han lägger ut pengar för inköp av olika varor bokför jag det som en skuld till närstående (2893). Men hur bokför jag mina egna utlägg. Blir det en egen insättning om jag exempelvis köper programvara till datorn? Hur bokför jag när jag vill ha ersättning för mina utlägg?

Tacksam om svar... trots sommaren!

MVH
Patric Håkansson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-07-07, kl 20:58

username

Thomas
Johansson

Inlägg: 25

Har en bokföringsbyrå med 40 års erfarenhet och låga kostnader. Besök www.kindstromkonsult.se för mer info.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-07-08, kl 20:09

username

Johan

Inlägg: 121

jag brukar göra så att jag sätter in ett eget kapital och köper saken till företaget. eller brukade, nu säljer jag såpass bra att jag slipper sätta in eget kapital.

en sak du/ni ska tänka på innan ni anställer en nära familjemedlem: var beredd på konflikter.
skillnaden med konflikter med familjemedlemmar och vanliga anställda är att familjemedlemmen tar med sig bråket hemifrån till jobbet, och att personen kan resa sig och gå utan vidare om personen blir sur.
i företaget är ni fortfarande far och son, oavsett om ni försöker att inte vara så...
tänk på det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat