Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Beräkna ränta

Inlägg 1 av 5

2005-07-07, kl 11:40

username

Henrik
Gustafson

Inlägg: 49

Beräkna ränta

Jag ska skicka ett kravbrev till en kund men hur beräknar jag hur mycket han ska betala i dröjsmålsränta?
Betalningen skulle skett för en månad sedan.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-07-07, kl 20:56

username

Thomas
Johansson

Inlägg: 25

Behöver du hjälp med bokföring etc.?

www.kindstromkonsult.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-07-09, kl 19:04

username

Jonas
Elmtoft

Inlägg: 4

kontakta mig, så hjälper jag dig gratis!
[email protected]

/Jonas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-07-11, kl 10:03

username

Anna
Larsson

Inlägg: 12

Fakturans belopp inkluderat moms, multiplicera med räntesatsen och antalet dagar dividerat med 365.

Räntesats: 8% + Referensräntan (som f.n. är 1,5%) = 9,5%

Det belopp som dröjsmålsräntan beräknas på är hela det fakturerade beloppet d v s momsen ska ingå. På det begärda räntebeloppet ska ingen moms läggas på eftersom den inte är momspliktig.

**********************************
FÖLJDFRÅGA:
Vid betalningspåminnelse brukar företag ta ut en administrationsavgift, tex 100 kr. Finns det någon allmänt vedertagen kostnadsnivå, och måste det anges i förväg på fakturan?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-10-11, kl 11:07

alkefjard

alkefjard

Inlägg: 11

Citat:

Ursprungligen postat av:

Fakturans belopp inkluderat moms, multiplicera med räntesatsen och antalet dagar dividerat med 365.

Räntesats: 8% + Referensräntan (som f.n. är 1,5%) = 9,5%

Det belopp som dröjsmålsräntan beräknas på är hela det fakturerade beloppet d v s momsen ska ingå. På det begärda räntebeloppet ska ingen moms läggas på eftersom den inte är momspliktig.

**********************************
FÖLJDFRÅGA:
Vid betalningspåminnelse brukar företag ta ut en administrationsavgift, tex 100 kr. Finns det någon allmänt vedertagen kostnadsnivå, och måste det anges i förväg på fakturan?


Hej!
Svar på följdfrågan om påminnelseavgift.
Lagregleringen är SFS 1981:739, lagen om ersättning för inkassokostnader m.m. samt förordning (1981:1057) om ersättning för inkassokostnader m.m.
Kort sagt: du får för närvarande (okt 2005) ta ut maximalt 50kr och det är också denna nivå som är praxis, men kom ihåg att påminnelseavgift måste vara överenskommen / avtalad för att kunden ska vara bunden att betala avgiften - och det räcker inte med att skriva någon text på fakturan om detta, det blir inget bindande avtal bara för att det står någon text på fakturan, undantaget att möjligen man skulle kunna hävda detta att det har stått på tidigare fakturor till kunden och att det därmed skulle kunna anses vara avtalat, men det är inte säkert, det beror på hur domstolens totalbedömning utfaller om nu frågan skulle dras så långt.
/Inkonomi-konsult, Peter Alkefjärd

Inläggets betyg
Svara Svara med citat